Dødsspillet

en biografi om motstandsmannen Gregers Gram

av (forfatter) og Anders Bergesen (illustratør).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Gregers Gram satset alt på et kort da han bestemte seg for å møte to Luftwaffe-desertørene på Olaf Ryes-plass i november 1944.

Han har blitt kalt "et ikon i norsk motstandskamp" og han ble den store motstandsmartyren, da det viste seg at møtet på Olaf Ryes plass var en felle satt opp av Gestapo. Da hadde han til sammen deltatt i 6 sabotasjeaksjoner med blant annet Max Manus.

Gregers Grams biografi er en heltehistorie, en hardkokt thriller, men også en tragisk historie. Jobben som SOE-agent i det tyskokkuperte Norge var å sprenge skip, offentlige kontorer, verksteder og drivstofflagre. Jobben var å likvidere farlige motstandere, ofte ubevæpnede sivilister. Jobben var også å sitte i en bil med Colten klar i tilfelle man ble stanset av en tysk vaktpost.

Gram var innforstått med at krigens håndverk hadde endret ham totalt. Han var blitt desillusjonert, destruktiv, han fryktet at han ikke lenger var skikket til å møte en normal hverdag etter krigen. Mye tyder på at han hadde slått fra seg tanken om å overleve.

Denne første biografien om Gregers Gram (1917-1944) er bredt anlagt og dyptpløyende, og fyller store hull i vår viten om okkupasjonstiden.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202323271

EAN 9788202323271

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

Omtalt person Gregers Gram

Fant noen feilopplysninger i boken, men alt i alt en flott bok om en av Oslogjengens mest markante personer. Boken er lettlest ( jeg brukte 2 1/2 time ), men velskrevet. Anbefales!

En noe blandet opplevelse. Boken er lettlest, stoffet er spennende og Rougthvedt skriver engasjerende. Men som biografi er vel denne boken noe kortfattet og springende. Siden han blant annet har brukt mye av Max Manus sine bøker som kildegrunnlag, handler boken like mye om Manus og om motstandskampen generelt med fokus på NORIC og deres arbeid. Altså, det er presentert før i en eller annen form og tilfører derfor kanskje ikke så mye nytt.
Jeg visste om problematikken tidligere, men mens jeg leste slo det meg også hvor full av feil filmen Max Manus er, både kronologisk, men hvem som er med på hva osv.
Så en grei repetisjonav en fortelling som her er noe mer vinklet ut ifra Gregers Grams perspektiv, men en av de sentrale norske SOE-agenten burde kanskje ha fått noe mer.

• "Soldathjerte - roman" av Ørjan N. Karlsson
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Hva har du med Hitler å gjøre, pappa?" av Ketil Kern
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Osvald - storsabotøren Asbjørn Sunde" av Morten Conradi
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen