I skyggen av Hitler

Louis Hagen møter 8 tidligere landsmenn

av (forfatter) og Emil Christian Fasting (oversetter).

Fritt forl. 2009 Innbundet

Forfatteren ble sendt i konsentrasjonsleir når han var 15 år gammel, men i 1939 flyktet han til England og ble med i den britiske hæren. Etter krigen reiste han tilbake til Tyskland og møtte åtte tyskere med tilknytning til familien. I boken presenteres disse åtte med hvert sitt personportrett. Her er blant annet bakerdatteren som avlet barn til Hitlers ære, baronessen som Gøring personlig forsøkte å redde fra konsentrasjonsleiren og den korrupte legen som fant en sleip måte å redde sitt eget skinn på.

Louis Hagen døde 84 år gammel den 17. august 2000 og ligger begravet ved Asker kirke. I 1934 da han var 15 år gammel, ble han sendt til Schloss Lichtenburg konsentrasjonsleir. Hushjelpen anga ham til sin nazikjæreste etter å ha funnet et postkort med en vits om nazismen. I 1939 flyktet han til England og ble med i den britiske hæren som glideflypilot. Han ble dekorert med militærmedalje for sin innsats. Hagen arbeidet senere som filmprodusent og skrev flere bøker. Hver sommer bodde han på Landøya i Asker sammen med sin norske kone Anne Mie. De har to barn, Siri og Caroline. Tilbake i Tyskland etter krigen som britisk etterretningsoffiser møtte han åtte tyskere med tilknytning til familien. Vi møter blant annet broren til gartneren som hadde vært med i Hitlers stormtropper og fortsatt trodde på nazismen, bakerdatteren som avlet barn til Hitlers ære i Lebensborn, den verdensvante interiørdekorerende baronessen som Göring personlig forsøkte å redde fra konsentrasjonsleiren og den korrupte legen som fant en sleip måte å redde sitt eget skinn på. Som en serie personportretter er dette en fascinerende og opplysende studie som kompletterer bildet av livet i Tyskland før, under og etter krigen.

Forlag Fritt forl.

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

• "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Gunnar "Kjakan" Sønsteby - om samhold og innsatsvilje" av Finn Robert Jensen
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Et lykkebarn - gutten som overlevde Holocaust og ble dommer i Haag" av Thomas Buergenthal
  • "Tikken Manus - sabotørenes hemmelige medspiller" av Kaja Frøysa
  • "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin