Blodbadet i Karelen

skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944

Historie & kultur 2015 Innbundet

Mange av de norske frontkjemperne som gikk inn i Waffen-SS, havnet i det blodige slaget om Karelen, dypt inne i de store, russiske skoger. På høydene Kaprolat og Hasselmann kjempet unge norske gutter på finsk-tysk side. De fleste var ikke mer enn 20 år gamle. Mange endte sine liv med en russisk kule eller granatsplint i kroppen og ble etterlatt på slagmarken - og familiene fikk ingen grav å gå til. I denne boken skildrer professor Stein Ugelvik Larsen det endelige nederlaget til Den norske skijegerbataljonen. Her offentliggjøres for første gang navnene på alle de som var med. Han forteller også hvorledes han og hans medarbeidere har klart å finne levningene til de fleste frontkjemperne, slik at noen av dem kunne begraves i norsk jord. Utenriksdepartementet har gitt støtte til dette arbeidet. Stein Ugelvik Larsen er professor emeritus fra Institutt for Sammenliknende Politikk ved Universitetet i Bergen. Han har i mange år arbeidet med analyse av den internasjonale fascismen.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Sovjetunionen

Selv om det er endel feil i boken, så likte jeg den godt. Jeg var så heldig å få delta på bok lanseringen.

• "Hitlers norske skijegere - norske SS-frivillige i Karelen 1941-44" av Geir Brenden
  • "Tiger på slagmarken - Otto Carius og krigen på østfronten" av Otto Carius
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth