Opplysningens stjerne

Voltaire 1694-1778

Humanist forl. 2014 Innbundet

Voltaire, 1694-1778, var en fransk historiker og forfatter som uredd tok til orde for frihet og toleranse, som som slik bidro til opplysningens gjennombrudd og etablering av "
"vestlige"
" verdier som menneskerettigheter, demokrati og ytringsfrihet.

I denne boka går Camilla Danielsen igjennom det viktigste av Voltaires tenkning og forfatterskap. Hun guider oss gjennom diskusjoner og hendelser i de parisiske salonger, eksil i England og hos Fredrik II av Preussen. Enkelte av Voltaires tekster og engasjement vakte oppstandelse i datidens Frankrike. Han ble sågar fengslet og satt i Bastillen for en av sine tekster.

Danielsen beskriver den store opplysningstenkeren og kranglefanten Voltaire på en levende og lettfattelig måte, og gjør på den måten hans tenkning tilgjengelig for oss alle. Hun klarer til å med det kunststykket å more leseren mens han lærer noe viktig om sin egen historie. Visste du at opphavet til myten om Newton og det fallende eplet egentlig er en anekdote fra Voltaire?

Forlag Humanist forl.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282820882

EAN 9788282820882

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Francois-Marie Arouet de Voltaire

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg visste svært lite om Voltaire. Derfor var det gledelig at denne boka var så givende å lese. Danielsen har stor kunnskap, men klarer å formidle den på en lett og tiltalende måte. Hun skriver ledig og kommer kjapt til poenget. Synes jeg fikk bedre innsikt i hvordan man tenkte om litteratur på Voltaires tid. Danielsen klarer å gjøre et temmelig smalt tema tilgjengelig for en allmenn leser.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Antikken - Hellas og Roma, fra bystat til imperium" av Knut Ødegård
  • "Historia om Ivar Aasen" av Ottar Grepstad