Quisling

en norsk tragedie

Aschehoug 2004 Innbundet

Boken er en forkortet og revidert utgave av Vidkun Quisling : en fører for fall (1991) og Vidkun Quisling : en fører for fall (1992). Forfatteren følger Quisling fra barndomsårene i Telemark og frem til retterstedet på Akershus. Nyere forskning har ledet forfatteren til å anta at Quisling kan ha lidd av Aspergers syndrom, og at denne lidelsen ga en egen mening til den lederrollen hans ideologi forutsatte. Med oversikt over arkiver, litteraturliste og personregister.

I denne boken følger vi en av det forrige århundrets mest omtalte, myteomspunne og dramatiske livsskjebner - fra barndomsårene i Telemark og fram til retterstedet på Akershus. Hans Fredrik Dahls historiske kunnskaper, hans nyanserte syn på Quisling og ikke minst hans uovertrufne stilistiske form gjør lesningen til en fryd. Dette er en revidert utgave av Dahls oppsiktsvekkende Quisling-biografi, som tidligere er utgitt i to bind: En fører blir til i 1991 og En fører for fall i 1992. Biografien er kommet ut i ett bind i både Sverige og England, der den blant annet fikk en overstrømmende mottakelse i Times Literary Supplement.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203227103

EAN 9788203227103

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Norge

Omtalt person Vidkun Quisling

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "De som falt - nordmenn som døde i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "Jeg var Rinnans fange - mitt møte med Gestapos torturister" av Alf Nielsen
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Rinnans testamente" av Ola Flyum
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Berlin - det 20. århundrets hovedstad" av Torgrim Eggen