Den nådeløse

av (forfatter) og Gry Sønsteng (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Dette er den tredje romanen Will Trent fra Georgia Bureau of Investigations

Sara Linton arbeider som lege ved Atlantas travleste sykehus. Der behandler hun byens fattige, sårede og ulykkelige og kan rømme fra minnene om sine egne tragedier.

En dag får hun til behandling en ille tilredt kvinne som bare så vidt er i live, og Sara blir påminnet om en verden full av terror og frykt. Kvinnen blir funnet etter en bilulykke, men det er åpenbart at hun også har vært offer for et sykt og sadistisk sinn.

Det er etterforskeren Will Trent som får oppgaven å finne ut hva som har skjedd med den skamferte kvinnen. Han finkjemmer området rundt stedet hun ble funnet og oppdager et bortgjemt torturkammer. Stedet vitner om at Saras pasient bare er det første offeret, for det blir snart klart at torturisten fremdeles er i arbeid.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202337742

EAN 9788202337742

Genre Thriller Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Georgia, USA

Boka overrasket meg positivt. Den er godt skrevet. Liker at det skjer mye og en blir sittende tenke litt før en hiver seg over neste kapittel. Jeg leste ut boken raskt da den fenget meg.
Jeg liker dårlig at det midt oppi alt så går en tilbake tid... Da mister ihvertfall jeg litt konsentrasjonen og fokuset....
Skal lese mer av forfatteren. Er spent på neste bok.

Det er svært sjelden at en krim roman får full pott av meg, men denne er så over all forventning at det er vel fortjent. Karin Slaughter klarer å holde spenningen på et høyt nivå fra begynnelse til slutt. Synes nok at mordene er over gjennomsnitt brutalt og det er selvfølgelig for å sjokkere leseren, noe som fungerer. Det er riktignok ikke det som gjør at denne romanen er så bra. Det er de to hovedkarakterene, dialogene og de indre demonene som man kjemper. I tillegg så får vi et mer realistisk perspektiv på en etterforskning, siden de må begynne på nytt igjen på flere tidspunkt i etterforskningsprossessen.

Det er syke, syke mennesker der ute.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Bøker jeg har lest i 2013

• "Et farlig veddemål" av Joy Fielding