Harold Frys utrolige pilegrimsferd

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Når pensjonisten Harold Fry går ut av huset en morgen for å poste et brev mens kona gjør rent, har han ingen anelse om at han er i ferd med å legge ut på en reise fra Sør- til Nord-England. Til fots. Han har ikke skikkelige sko, ikke kart, han har verken regntøy eller mobiltelefon. Han vet bare at han må gå. For å redde livet til en kvinne han kjente for lenge siden og som nå har skrevet til ham og fortalt at hun skal dø. Du vil elske Harold Fry, mannen som legger ut på sitt livs ferd gjennom England og inn i sitt eget hjerte.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203217531

EAN 9788203217531

Omtalt sted England

Dette er en nydelig liten bok om tro, håp og kjærlighet. Boken grep meg fra første side og Harold vil leve en god stund i hjertet mitt. Anbefales på det varmeste ;=)

Jeg likte denne boken veldig godt. Denne begynte humoristisk, og jeg fikk en sånn feel-goodfølelse, men den overrasket med alvor og dype temaer etterhvert. Den er skrevet med varme, humor og et vakkert språk. Harold er en mann jeg sikkert vil huske på, lenge..

Vidunderlig vakker og langsom bok.

Denne er en av mine favoritter. Begynner med et stillferdig pensjonert ektepar - og utvikler seg til noe mye mer. Alle dere som liker En mann ved navn Ove - forsøk denne! Fortjener mange flere lesere enn den har fått.

Den dagen Harold får brev fra sin gamle kollega, Queenie, forandrer livet seg totalt. Han skriver et svarbrev og går så ut for å poste det, men han stopper ikke ved nærmeste postkasse slik som planen var; han fortsetter å gå. Før han vet ordet av det har han lagt ut på en reise fra Kingsbrdge i sør-England til Berwick i nord der Queenie nå bor. Dette blir en slags pilegrimsreise som etterhvert får medias oppmerksomhet. Mens vi følger Harold på veien får vi også høre livshistorien hans på godt og vondt.

En god historie om eksisteniselle spørsmål.

Han hadde funnet ut at det å være et lite menneske, slik alle menneske var, samt å føle ensomheten som lå i dette, var det som fylte han med undring og ømhet. Verden var full av mennesker som satte den ene foten foran den andre, og et liv kunne virke ordinært bare fordi vedkommende som levde det, hadde levd det i lang tid. Harold kunne ikke lenger gå forbi en fremmed uten å erkjenne sannheten i at alle var like og samtidig unike; og at det var selve dilemmaet ved å være menneske.

Han snakket lavt og omhyggelig, som om han balanserte på ordene, redd for å miste fotfestet og falle ned i den avgrunnen av følelser som lå under.

Hun hadde elsket noen få ganger, og hun hadde mistet, og alt var som det skulle være. Hun hadde rørt ved livet, lekt med det så vidt, men livet er en slu fyr, og en dag må vi lukke døren og legge der bak oss.

England lå for hans føtter, og følelsen av frihet, av å bevege seg inn i det ukjente, var så berusende at han måtte smile. Han befant seg alene i verden, og ingen kunne komme i veien for ham eller be ham klippe plenen.

Han visste at han ville nå fram til Berwick, og at alt han trengte å gjøre, var å sette den ene foten foran den andre. Det var så enkelt at det var en fryd.

Bøkar eg les i 2013 og ei kort meining om dei.

Bøker på under 300 sider

De jeg har

• "Delhis vakreste hender" av Mikael Bergstrand
  • "Majorens siste forelskelse" av Helen Simonson
  • "Siste samling på jentenes bensinstasjon - roman" av Fannie Flagg
  • "Høytleseren på 06.27-toget" av Jean-Paul Didierlaurent
  • "Den talibanske cricketklubben - roman" av Timeri N. Murari
  • "Langhelgen" av Veronica Henry
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Sølvstjernen - en roman" av Jeannette Walls
  • "Alle sommerens dager" av Jenny Wingfield