Doña Maria

av (forfatter) og Jorunn Leite (gjendikter).

Juritzen forl. 2012 Innbundet

Ikke siden romanen DRØMMEHJERTE har Cecilia Samartin skrevet om Cuba. Men etter ti år har hun på ny klart å skape en hjertevakker fortelling fra hjemlandet hun så sårt savner. Doña Maria er en stolt, eldre kvinne som nå bor på ett rom i herskapshuset som før revolusjonen tilhørte hennes familie. Hun gleder seg til at nevøen Ernesto, skal vende tilbake fra utlandet. Men Maria kjenner ikke sannheten. Ernesto lever under grusomme forhold i fengselet for sin opposisjon mot regjeringen. Hans kone Silvia nektes gang på gang å besøke ham. Hun inviterer de andre kvinnene på venterommet til å gå med henne fra kirken til en park i byen hver søndag. De tar på seg hvite klær og går med en rosa gladiol i hånden. Frihetsbevegelsen "Las Damas de Blanco", "Kvinner i hvitt", er født. I DOÑA MARIA briljerer Samartin med sitt magiske språk og unike menneskeskildringer. Romanen har et sinnrikt plott, der mye viser seg å være helt annerledes enn man først trodde.

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788282052399

EAN 9788282052399

Omtalt sted Cuba

Dette var en interessant bok. "Kvinner i hvitt" har jeg hørt om i forbindelse med at de ble nominert til Fredsprisen for 2012. De består av ektefeller og familiemedlemmer til 75 opposisjonelle på Cuba som ble fengslet av Castros regime fordi de stilte spørsmål om regimet. Kvinnene gikk til messe hver søndag iført hvite klær som symboliserte uskyld. De ville fortsette med dette til de fikk løssatt sine familiemedlemmer (de siste ble løslatt i 2011). Denne boken beskriver Cuba før og etter revolusjonen. Et Cuba hvor det ble forbudt å ha egen meninger, lese bøker, ha tilgang til mat, spise på restauranter.

Nydelig fortelling om Cubas historie, som er ganske sterk. Handler mye om håp for hjemmelandet til forfatteren

interessant , nydelig og fengslende om Cuba etter revolusjonen, og damene i hvitt., mer en 5'er enn 4'er , men havnet på en firer fordi jeg ikke greidde å bestemme meg!

Veldig interresant å lese om Cuba, og Samartin skriver godt og fengslende. Underlig og tankevekkende å lese om hvor mye som skjer uten at verden er klar over det. Og hvor viktig det er at noen forteller oss dette. Man kan bare tenke seg hvor desperate mennesker kan bli, som gjør at de setter livet sitt på spill for at vi skal få vite hva som skjer i landet de er så glad i.

Godt skrevet om tro,håp.og kjærlighet. Men du så trist, trist, trist

Vi har alle våre måter å kjempe for det vi tror på.

Kjærlighet gjorde noe med folk, det fikk dem til å skinne av en lysende optimisme[...]

[...] Vet dere ikke at løgner alltid ender med å avsløre seg selv?[...]

Jeg har håp om at jeg får se faren din neste uke. Moren hennes håpet alltid. Hun var i stand til å spise håp til frokost, lunsj og middag og føle seg fullkomment mett.

Hennes far hadde ofte fortalt henne at det var nødvendig å følge godheten i sitt eget hjerte, å lytte til hvsikingen fra sin egen sjel, selv om det fikk deg til å bli redd. Sant å si, hvis det ikke fikk deg til å bli litt redd, var du antakeligvis ikke helt ærlig mot deg selv.

Laget mest for min egen del, da jeg begynner å få så mange at det blir vanskelig å huske alle.

Men det er jo lov for andre å kikke, og bli misunnelige :-)

Alle er i hardperm, med mindre annet er notert. Listen vil bli oppdatert etter hvert.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Lesesirkel 2012-2013

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

Bøkar eg les i 2013 og ei kort meining om dei.

• "Los Peregrinos - roman" av Cecilia Samartin
  • "Skjønnhet for aske - roman" av Cecilia Samartin