Et håp ved verdens ende

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Bazar 2016 Innbundet

Et håp ved verdens ende er en stand-alone, men gir oss et gjensyn med noen av personene fra Sarah Larks populære New Zealand-trilogi, men mest av alt er det en historie om å mestre sin skjebne og finne lykken i et dramatisk kapittel i verdenshistorien.

Det er 2. verdenskrig, og den snart 19 år gamle Helena fra Polen befinner seg i Persia. Hun og søsteren Luzyna har blitt befridd fra Stalins fangeleirer i Sibir, og er sammen med andre foreldreløse barn blitt sendt til en leir i Persia. Nå skal noen av dem få en ny fremtid i New Zealand, og Helene øyner håp om å kunne begynne et nytt liv langt unna krigens redsler. Men bare én av søstrene får muligheten til å reise.

Samtidig forlater James McKenzie New Zealand for å bli flyger i det krigsherjete Europa. Mot foreldrenes vilje verver han seg for å kjempe for frihetens idealer. Skjebnen fører James' og Helenas veier sammen ...

Forlag Bazar

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted New Zealand Iran

Synes boka var interresant å lese. Handlingen er fra 2.verdenskrig om to søstre fra Polen som ble tvangssendt til Sibir, seinere til Persia. Der får en av dem mulighet å reise til New Zealand som er den videre handlingen i boka.

Lest 2016

• "Den fjerde kysten" av Virginia Baily