Kivien kaller

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Bazar 2015 Innbundet

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2015

Serie New Zealand-trilogien (3)

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted England New Zealand

Dessverre kan ikke denne boken, den tredje og siste i serien, måle seg med de to første. Jeg leste den ferdig, men kan ikke kalle den en sidevender slik det påstås på omslaget. Det som trekker opp er at den mer utførlig beskriver maorikulturen på New Zealand, noe jeg synes er veldig interessant. Det som trekker ned er at historien ikke har antydning til å være spennende før etter nærmere 300 sider, og så mot slutten blir den igjen uten overraskelser og ganske kjedelig. Det var greit å ha lest den ferdig siden jeg har lest de to første, men jeg kan ikke anbefale den som en frittstående bok.

Så var jeg ferdig med siste bok i denne trilogien. En liten nedtur i forhold til de to første bøkene, men absolutt en god bok.
I denne boka virker det som om forfatteren har fått litt hastverk innimellom. Noen deler er like gode, detaljerte og godt beskrevet som de to andre bøkene, andre deler haster avgårde og man får ikke helt tak i hvem og hva og når.
Det kommer til å ta litt tid å få denne trilogien ut av blodet, for den har virkelig festet seg og satt spor. Og jeg blir ikke lei meg om det kommer flere bøker, hvis de holder samme standard som de tre første.
Terningkast 4.

"Kivien Kaller" er visst Sarah Larks siste bok i trilogien med handling fra New Zealand, noe jeg beklager. Vi har kommet til bare noen få år etter første verdenskrig, og sikkert mange med meg ville sikkert fortsatt følge familiene som vi har blitt kjent med, hvis det kom en fjerde. Jeg ga første boka terningkast fire og den andre fem, noe jeg gjentar for "Kivien Kaller".

Lest 2016

• "Et håp ved verdens ende - roman" av Sarah Lark