Margarets frihet

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

1830-tallets USA. Den unge kvinnen Margaret Morgan har alle gode utsikter til et lykkelig liv. En forferdelig natt endrer alt dette seg. De splitter familien hennes. De lenker henne fast. De forestiller seg ikke at hun skal slå tilbake. Margaret og hennes tre barn kidnappes fra sitt hjem i Pennsylvania og selges som slaver. Margarets frihet er historien om en uforglemmelig kvinne og mor som har mistet alt, men likevel nekter å gi opp. Romanen er inspirert av en sann historie. Oversatt av Hilde Rød-Larsen Om boken: Vinner av Freedom in Fiction-prisen! "McCann beskriver Margarets skjebne i alle dens smertefulle, realistiske detaljer. Jeg ble totalt oppslukt av Margarets styrke, og var oppsatt på å få vite hvordan historien sluttet." - Historical Novels Review "Denne gripende fortellingen om en standhaftig kvinne som ikke gir opp selv når utfordringene er overveldende, baserer seg på en sann historie - en hendelse som faktisk indirekte utløste den amerikanske borgerkrigen. McCanns sans for detaljer er stor, og hennes fantastiske evner som forteller støtter seg på grundige historiske undersøkelser." - RT Book Reviews "McCann skriver strålende, og det er vanskelig å legge boken fra seg. Margaret er en spennende hovedperson som det er lett å like og lett å identifisere seg med. Som leser blir man veldig opptatt av hvordan det går med henne og barna." - Examiner.com Om forfatteren: Jessica McCann (f. 1970) er frilansjournalist og skribent. Prisbelønte Margarets frihet, som utkom på engelsk i 2011, er hennes første roman. Forfatteren bor i Phoenix, California. www.jessicamccann.com

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907937

EAN 9788241907937

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Kom tilfeldigvis over denne boken og den ga et rystende bilde av slaveriet i sørstatene, absolutt leseverdig. Boken baserer seg på en sann historie.

Har skrevet en omtale på bloggen min om denne fantastiske romanen

Denne leste jeg ut på et drøyt døgn, var vanskelig å legge ifra seg.
Boka handler om Margaret Morgan og hennes familie. Handlingen er lagt til 1830-tallet og vi befinner oss i Pennsylvania i USA. Dette er under slaveriet, men Margaret og hennes familie er frie og lever et lykkelig liv helt til livet snus på hodet.
Margaret er gift ned Jerry og har tre barn. En natt mens Jerry er borte blir Margaret og henne tre barn kidnappet fra sitt hjem. Her starter Margarets kamp for friheten. Denne historien fengslet meg fra første side, og historien er basert på sanne hendelser. Den får frem fortvilelsen og håpløsheten og urettferdigheten som rådet i samfunnet, men heldigvis finnes det mennesker som har andre tanker om slaveriet. Denne boka kan jeg virkelig anbefale.

Åh, jeg vet at det sikkert ikke ser ut som mye til sted for en vanlig forbipasserende; ikke at det er så mange av dem helt her ute. Men det bitte lille hjemmet vårt er så mye mer enn de fire gebrekkelige veggene og det skjeve taket gir inntrykk av. Inni er det stort, fylt av kjærlighet. Det er et sykehus der ungene mine kan fødes. Det er en skolebygning der barna mine kan lære. Det er en herskapshus der mannen min og jeg kan nyte det rike livet vårt sammen.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

Uthevet tekst

• "Mitt navn er Mary Sutter" av Robin Oliveira