The girl who saved the king of Sweden

2014 Heftet

SUNDAY TIMES NO 1 FICTION BESTSELLERFROM THE AUTHOR OF THE HUNDRED-YEAR-OLD MAN WHO CLIMBED OUT OF THE WINDOW AND DISAPPEAREDJust because the world ignores you, doesn't mean you can't save it . . . Nombeko Mayeki was never meant to be a hero. Born in a Soweto shack, she seemed destined for a short, hard life. But now she is on the run from the world `s most ruthless secret service, with three Chinese sisters, twins who are officially one person and an elderly potato farmer. Oh, and the fate of the King of Sweden - and the world - rests on her shoulders.As uproariously funny as Jonas Jonasson's bestselling debut, this is an entrancing tale of luck, love and international relations.`A comic delight of love, luck and mathematics' Daily Express`It's "feel-good" set to stun level' Guardian`As unlikely and funny as The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out of the Window and Disappeared' Observer

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Sverige Sør-Afrika

Språk Engelsk

Denne boken ligner på Jonassons forrige bok om hundreåringen. Det aner meg at Jonas har sansen for atombomber. Denne gangen møter vi Nombeko fra Sør-Afrika. Hun er analfabet i begynnelsen, men svært god i matte. Ender opp som tvungen vaskehjelp i Sør-Afrikas atomprogram og er selvsagt den smarteste der. Paralellt hører vi om svenske Ingmar som er besatt av kongen. Kapitlene om han syntes jeg var mindre interessante, men viktig for historien senere. Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen, men akkurat som i hundreåringen så er det masse absurde situasjoner og snodige folk å lese om.

Analfabeten som kunne rengne er en morsom bok, men den blir litt for lik Jonassons forrige bok til å bli helt topp. Den svenske hundreåringen var jo ekspert på atombomber, og det blir jo Nombeko også etter hvert. Selv om boken er morsom og underholdende, så føles det litt som om jeg har lest det samme tidligere. Ikke nok til å ødelegge opplevelsen, heldigivs. Skrivestilen og måten misforståelser, utrolige sammentreff og kinkige situasjoner oppstår er slik som den forrige boken.

Likte du Hundreåringen som klatret ut igjennom vinduet, så vil du garantert like denne.

underholdende, morsom røverhistorie, litt i lengste laget, men med alle forviklinger og bi-historier er det vel nødvendig. Jeg koste meg iallefall med boken

Jeg gir bare en treer, kanskje en firer... Jg hadde store forventninger til denne boken, siden jeg storkoste meg med Hundreåringen. Men denne boken blir en litt dårlig kopi, synes jeg. Boken er småmorsom og jeg drar på smilebåndet inni mellom, men jeg lurer ikke så veldig på hvordan det går. Men jeg leste den ferdig da :)

Var forberedt på at denne boka ikke skulle være like bra som Hundraåringen, men blev enda skuffet. Likte begynnelsen men etterhvert kjedet jeg meg og ønsket at boka snart skulle ta slutt. Denne boka føles ikke like gjennomtenkt som den forrige. Virker som forfatteren tar av i fantasien og klarer ikke å knytte det sammen på en måte som fenger meg. Dessverre en bok jeg brukt mange timer på når det er så mange gode bøker som venter der ute.

Moren tok i mot flasken med et "takk, jenta mi", skrudde av korken og gikk i gang med å bedøve den konstante smerten det innebar ikke å kunne gi seg selv eller barnet sitt en fremtid

En spennende føljetong var også alle rapportene om hvordan verdens mest utviklede land rotet til sitt eget presidentvalg så til de grader at det tok flere uker før Høyesterett med stemmetallene 5-4 kunne fastslå at han som hadde fått flest stemmer, hadde tapt. Dermed ble George W. Bush president i USA, mens Al Gore ble redusert til en miljøagitator som selv ikke anarkistene i Stockholm hørte noe særlig på. Bush invaderte deretter Irak for å ødelegge alle de våpnene Saddam Hussein ikke hadde.

I Soweto fantes det på den tiden folk som beskjeftiget seg med to ting:langsomt å ta livet av seg og å ta et siste farvel med dem som nettopp hadde klart det

bøker jeg har lest i 2014.

Bøker jeg har lest i 2013.

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

Bøker jeg har lest i 2013

"rått og råde"