Marions slør

Cappelen 2007 Innbundet

Marion, fraskilt tenåringsmor og politibetjent ved Oslo politikammer, står sammen med resten av et hemmelig etterforskningsteam ovenfor en uvanlig sak. En ung kvinne av pakistansk opprinnelse blir funnet drept i en container. Hun er kledd i hijab og mangler venstre hånd. Kvinnens navn var Nasreen, hun gikk vanligvis ikke med slør og hadde norsk kjæreste. For Marion og hennes tre kolleger er dette starten på en intens jakt på en seriemorder.

Den kvinnelige politibetjenten Marion, fraskilt mor med en tenåringssønn, inngår i et hemmelig etterforskningsteam ved Oslo politikammer. Her er raser og religioner blandet, og nå får de i fanget en sjelden sak: I en container for knust glass finner man en drept ungjente. Hun er av pakistansk opprinnelse, tjue år gammel, hun har hijaben på, og hun mangler venstre hånd.

Det viser seg snart at hun het Nasreen, vanligvis ikke gikk med slør, og hadde norsk kjæreste. Etter fruktesløst søk i to måneder blir det endelig funnet en kvinnehånd blant noe søppel på Ulvøya. Den bærer Nasreens ring. Men hånden er ikke hennes.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788202275570

EAN 9788202275570

Historien starter med funnet av et lik, en ung pakistansk kvinne med en avhugget hånd. Marion, politibetjent ved Oslo politikammer, deltar i teamet som blir satt inn til å etterforske drapet. Spørsmålet teamet stiller seg er om drapsmannen er en syk rasist eller om det dreier seg om et æresdrap. Den avdøde kvinnen pleide ikke å gå med slør, men var kledt i hijab og slør da hun ble funnet. Det kommer også frem at hun hadde en norsk kjæreste.

Dette er en annerledes krim, og handler dypest sett om fordommer i et flerkulturelt Norge. Boka er godt skrevet og gir grunnlag for ettertanke. Gisken Armand leser glitrende!

Mulig dette kan kalles Krim, men særlig spennende var det ikke.
Og da hjelper det ikke med Jacobsens nydelige lyriske språk eller hans store fortellerkunst.
Personene forblir litt fjerne og handlingen nesten som for et "sakte TV å regne". Ikke en eneste en av bokas sider klarte å engasjere meg. Og dette i skarp motsetning til hva jeg tidligere har lest av hans rene romaner.
Jeg gir terningkast to for innhold men gir ett ekstra for RJs måte å skrive på.
(Selvom det liksom ikke helt "passer" i en krim.)

Det er ingenting som provoserer en kvinne mer enn en annen kvinne. Det er ingenting som provoserer en kvinne som nærmer seg middagshøyden mer enn en ung kvinne som ikke skjønner at også hun en dag vil komme til å nærme seg middagshøyden.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Jeg fikk overdose Lackberg, Marions slør falt ihvertfall ikke i smak men noen oppturer var det: Spis elsk lev, Bienens hemmelige liv, En dag og Hypnotisøren! Loooove it!:)

• "Ismael - roman" av Roy Jacobsen
  • "Grenser - roman" av Roy Jacobsen