Dagen skal komme med blå vind

Gyldendal 2011 Innbundet

Mikael Hildonens gravide forlovede er død, og han har nådd bunnen. Da han får ansvaret for sin trettenårige niese Daniela, må han ta seg sammen og ordne opp i sitt eget liv. Før han kan hjelpe Daniela må han betale gammel gjeld. Gjelden kreves inn av torpedoer som vil ha pengene han ikke har, og de vet hvor Daniela bor.

Ny Skogli-roman fra Levi Henriksen

"Hvor mye galt er du villig til å gjøre, for til slutt å gjøre noe godt?"Mikael Hildonen har prøvd og ikke fått det til. Han sitter ved kjøkkenbordet med voksduk, drikker kaffe og ser på skyene over Austberget. Mikael vet bare én ting: Ine er død, og han får henne aldri tilbake. Heller ikke barnet hun bar i magen. Så settes livet i bevegelse: Mikael må ta seg av trettenåringen Daniela, datteren broren ikke vil vite noe av. Men først må han kvitte seg med noen innkrevere på tung motorsykkel. De vil ha alle pengene han ikke har ... og de vet hvor Daniela bor. Levi Henriksen har skrevet en ny Skogli-roman om familiehemmeligheter, en brødrekonflikt og en bestemmelse om å prøve kjærligheten på ny.

ISBN13 9788205405677

EAN 9788205405677

Omtalt sted Hedmark

"Dagen skal komme med blå vind", Levi Henriksen.

Nå er det ikke slik at jeg drømmer om å bo på en gård langt inne på en skogsgrend uten å kunne se det blå havet, snekre på et bedehus, ha få og små ambisjoner om å ta tak i livet mitt. Ikke har jeg noe sterkt forhold til The Lemonheads heller. Men jeg ser opp til de som jobber som hjemmehjelp, og når alt dette blir krydret med svindel, utpressing, kjærlighet, omsorgsevne og omsorgsovertakelse. Humoristisk og billedlig skrevet med stadige oppklarende tilbakeblikk i en families livsløp; ja da klarer jeg i hvertfall i leve meg så godt inn i boka at jeg klarte å føle den blå vinden, og skal helt sikkert lese flere bøker av Levi Henriksen. Mulig jeg kommer til å høre noen låter av The Lemonheads også :-)

Denne ble jeg skuffet over. Helt grei, men ikke noe mer. Mikael Hildonen tar vare på sin niese fordi broren ikke vil ha noe med henne å gjøre. Spørsmålet, ifølge forhåndsreklamen, er hvor mye vondt man er villig til å gjøre for å gjøre noe godt til slutt. Historien rulles veldig langsomt opp, og jeg synes språket er flatere og kjedeligere enn Henriksen tidligere har vist. For eksempel bruker han uttrykket «eim av» påfallende mange ganger i løpet av boka. Kunne ingen ha hjulpet ham med å variere språket? Jeg synes historien om torpedoene er litt søkt, og vi får aldri vite hva Mikael skulle bruke disse pengene til. Brannen i bedehuset kommer beleilig, men jeg blir ikke overbevist. Jeg blir heller ikke overbevist om det sterke forholdet mellom ham og niesen, som han har fungert som en far til, det er lite i starten av romanen som belyser dette. Sorry, Henriksen, bedre lykke neste gang.

Det var min første bok av Levi Henriksen - blir ikke den siste. Mennesker i alle nyanser.

Fin skildring av en ganska trasig men ändå säkert ganska vanlig familj i Kongsvingerstrakten. Intressant att läsa eftersom jag känner till stan ganska väl. Tyvärr är inte författarinläsningen av samma kvalitet som boken själv, så nästa gång vill jag helst få en skådespelare som läser ex Haakon Ström eller Duc Mai The (ursäkta stavningen). Ja jag vill läsa mer av denna författaren!!

Som i 'Snø som vil falle over snø som er falt' er det sekvenser i 'Dagen skal komme med blå vind' som er litt vel langsomme og langdryge etter min smak. Men det får så være; jeg liker historiene Levi Henriksen forteller i sine bøker. Link til et innlegg jeg skrev på bloggen etter at jeg hadde lest

En mann som eide alt, men det var også alt han eide.

Og når alt kommer til alt, hva er egentlig verst: å stilles til ansvar for det du har gjort eller for alt det du ikke klarer å gjøre?

Vokt deg for tanker som kommer om natta, de river og sliter på en helt annen måte enn om dagen.

Det var de små tingene som drev livet videre.

Han følte seg oppfylt av en slik trøtthet som ikke kommer av fysisk arbeid, men som oppleves som enda mer utmattende fordi den ikke er noe man kan hvile seg fra.

Bøker av Levi Henriksen - ein av favorittane mine (ikkje det at han støtt skriv så gode bøker når ein skal vurdere dei under eitt, men det er slik ein varme i bøkene hans).

Som småbarnsmor er det ikke lett å få tid til å lese når jeg vanligvis ville lest. Men målet er minst 1 bok i måneden.

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

Her er lesesirkelbøkene våre for 2012 - en bok for hver måned. Gleder meg til å starte med den første som jeg fikk i dag :)

• "Jern & metall - noveller" av Levi Henriksen
  • "Mannen fra Montana - jakten på Kongsvingers første hippie" av Levi Henriksen
  • "Tolv ord fra Oskar Maier - roman" av Levi Henriksen
  • "Trekkspill-tvillingene" av Levi Henriksen
  • "Her hos de levende - roman" av Levi Henriksen
  • "Alt det som lå meg på hjertet - flere mjuke pakker under treet" av Levi Henriksen
  • "Like østenfor regnet - roman" av Levi Henriksen
  • "Ned ned ned - fortellinger" av Levi Henriksen