Alt det som lå meg på hjertet

flere mjuke pakker under treet

Gyldendal 2009 Innbundet

En kvinnelig prest holder på å miste troen under julegudstjenesten, en fallert musiker kler seg ut som nisse for å glede barnet til en kvinne han knapt kjenner, en gutt savner en mor så sårt at han på julaften forsøker å spleise faren med det kvinnelige postbudet. Fortellingene fører oss nok en gang i kontakt med hverdagsskjebner i et skoglandskap, mens snøen faller og mennesker trår et skritt nærmere hverandre.

Ny samling med julenoveller fra Levi Henriksen. Bare mjuke pakker under treet fra 2005 var en av de mestselgende novellesamlingene i Gyldendals historie En kvinnelig prest holder på å miste troen under julegudstjenesten, en fallert musiker kler seg ut som nisse for å glede barnet til en kvinne han knapt kjenner, en gutt savner en mor så sårt at han på julaften forsøker å spleise faren med det kvinnelige postbudet. Alt det som lå meg på hjertet er en ny samling med julenoveller fra Levi Henriksen. Bare mjuke pakker under treet, som var Henriksens forrige samling julefortellinger, ble mottatt med unison begeistring da den kom i 2005, og blir nå filmatisert. Disse nye fortellingene fører oss nok en gang i kontakt med hverdagsskjebner i et skogslandskap, mens snøen faller og mennesker trår et skritt nærmere hverandre.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205393974

EAN 9788205393974

Jeg bare elsker stemningen som Levi Henriksen skaper i bøkene sine. Når han skriver kan jeg se og høre menneskene. Han har et stort hjerte for de han skriver om, og jeg liker de alle sammen. Det som er litt morsomt med Henriksen er at "kulissen" er den samme: Bygda Skogli med sine skoger og sin pinsemenighet, men menneskene og relasjonene mellom dem er forskjellig fra novelle til novelle. Dette i kontrast til Hemmingway (som jeg også elsker) hvor menneske (Hemmingway) er den samme gjennom alle bøkene, mens her varierer bakteppet fra bok til bok.

Hørte denne på lydbok og har samme problemer med noveller på lydbok som jeg har med bøker. Det blir for fort ferdig! Heldigvis har Henriksen flere bøker som jeg ikke har lest. Stort pluss at han leser selv. Nydelig å høre på. :)

Jeg var blitt en slik mann som bruker de samme klærne om og om igjen fordi de ligger øverst i klesskapet.

Det er ikke alltid at det er den som pakker kofferten, som egentlig er den som reiser.

...og i et kort øyeblikk føler jeg hele livet flimre forbi meg. Alt jeg lovet jeg skulle gjøre, men som det aldri ble noe av. Alle gangene jeg lot det bli kveld uten å merke at dagen hadde passert. De små stundene i et liv som først blir noe verdt i ettertid.

Livet er noen ganger en båt med råtne åregafler.

Jeg blir alltid så hjemløs på steder uten elver. Det er blitt en vane liksom å stå og lene seg mot skogen på den ene sida og elva på den andre.

Rett og slett alle bøker jeg leser i 2010

• "De siste meterne hjem - 31 fortellinger om å være far" av Levi Henriksen