Jern & metall

Gyldendal 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788205494671

EAN 9788205494671

Jern & metall. Levi Henriksen.
Levi leverer. Levi leverer på et høyt nivå, som vanlig om de nære ofte vanskelige relasjonene hos helt vanlige folk. Eller kanskje rettere å si et troverdig utvalg av folk i en helt vanlig bygd i Norge.
Denne boka er ei novellesamling, hvor han fint, sårt, ofte morsomt og spennende, ruller ut noen skjebner og situasjoner.
Det er så fint med noen noveller inn i mellom romanene. Og, ja; her er også julenoveller. Løp og kjøp.

En vakker og til tider sår novellesamling om blant annet det å bli eldre og som på en eller annen måte er ensom! - Anbefales!

Hele omtalen min finner du her

Nydelig novellesamling - anbefales!

Han skriver som en drøm Levi Henriksen. Det er vakkert, sårt og veldig jordnært.

men fullmånen ville ikke blitt noe vakrere, maten ville ikke smakt noe bedre eller sola vært noe varmere av st disse øyeblikkene ble lagt ut på sosiale medier.

Folk flest klarer ingenting uten mobilene sine. Noe så enkelt som å lese et kart er blitt en glemt kunst ingen lenger behersker.
(Frå novella Jern & metall)

Hvis du oppholder deg lenge nok på en plass, vil etter hvert historiene begynne å stige ut av landskapet, skrev hun [Annie Proulx] et sted. Jeg fikk ikke noe mindre respekt for henne etter det.

..., men jeg hadde sett - eller jeg - veldigheten i Rendalens stjernehimmel over oss. den sitrende, tindrende sprakingen av stjerner, morsesignalene fra de som hadde gått her før oss, som forsøkte å fortelle oss noe om at livet ikke er noe man kan spare for heller å bruke en gang man har bedre tid.

• "Så langt hjemmefra, så nær der jeg bor - noveller" av Levi Henriksen
  • "Som skyene skygger snøen - dikt langs veien" av Levi Henriksen
  • "Postkort fra alle tings utkant - essays" av Levi Henriksen
  • "Hjemmekontoret" av Selma Lønning Aarø
  • "Som vi forlater våre skyldnere" av Levi Henriksen
  • "En fremmed banker på din dør - og to andre bruddstykker fra Maardam og omegn" av Håkan Nesser
  • "Berners datter - en fortelling" av Øystein Lønn
  • "Garasjeland - noveller" av Frode Grytten