Den engelske leiemorderen

av (forfatter) og Tore Aurstad (oversetter).

Damm 2003 Innbundet

Gabriel Allon har opplevd mye i sitt liv som bilderestauratør og Israels spion. Likevel blir han rystet over det dramaet han helt ufrivillig blir en del av. Det hele sterter da et restaureringsoppdrag fører ham til Sveits. En rik, gammel bankmann har et bilde som skal restaureres. Gabriel ankommer til den mørke villaen til avtalt tid, og finner husets eier drept, under maleriet. Israelsk etterretning ber han etterforske mordet, og i løpet av saken lærer han mye om stjålet kunst, og om en 25 år gammel selvmordsgåte. Den engelske leiemorderen som Gabriel selv en gang har lært opp, ligger et hakk foran Gabriel. Nå står bankdirektørens datter, den vakre og verdensberømte fiolinisten Anna Rolfe for tur. Dette er den andre boken om Gabriel Allon.

Gabriel Allon trodde han var ferdig med spionlivet. Men det var før han befant seg i en blodpøl i en herskapelig villa i Sveits. Han trodde også at han var ferdig med kjærligheten. Så traff han Anna Rolfe.
Det hele starter da et ganske alminnelig restaureringsoppdrag fører ham til Sveits. En rik, gammel bankmann har et bilde som skal restaureres. Gabriel ankommer den mørke villaen til avtalt tid, låser seg inn og finner raskt frem til rommet der det berømte bildet henger. Lukten av salt og rust river i nesen, og gulvteppet virker fuktig. Gabriel bøyer seg ned, berører teppet forsiktig med en finger og skjønner umiddelbart at han ikke har innbilt seg det. Ikke bare lukter det blod - han står midt i en blodpøl. Og like under det storslåtte maleriet ligger husets eier, Augustus Rolfe. Drept.

Fra dette øyeblikket skjer ting raskt. Israelsk etterretning ber ham om å etterforske mordet på den gamle mannen. Den 55 år gamle Gabriel er motvillig, men lar seg overtale til å undersøke saken da han blir fortalt at bankmannens datter er den vakre og verdensberømte fiolinisten Anna Rolfe. I løpet av denne saken lærer Gabriel mye om stjålet kunst og om en 25 år gammel selvmordsgåte. Han lærer også at bankhvelvene og kjellerne i Sveits er fulle av historiens røvergods, og at noen gjør alt for å dekke over fortidens ubehagelige påminnelser. Den legendariske engelske leiemorderen ligger hele tiden et hakk foran Gabriel.

Nå står Anna Rolfe for tur.

"Som historisk rammeverk er hemmelighetene i Bahnhofstrasse i Zürich velkjent territorium. Men med Daniel Silvas sofistikerte behandling - glitrende prosa, en klar fortellerstemme og overbevisende kunnskap - får fortellingen en skarp og nødvendig kvalitet."

Publishers Weekly

"Daniel Silva skriver med en nådebegavelse lik Le Carres."

Booklist

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003

Genre Agenter og spioner

Omtalt sted Sveits

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

• "Varulvens død" av Craig Thomas
  • "Det tapte livet" av Michael Collins
  • "Spor" av Nevada Barr
  • "Nedtelling" av Thomas H. Block
  • "Alle katter grå" av Craig Thomas
  • "Blomsterbarnas arv - bind 1" av Scott Turow
  • "Blomsterbarnas arv - bind 2" av Scott Turow