Fedreland

av (forfatter), Kristina Solum (oversetter) og Øyunn Hedemann Rishøi (oversetter).

Bazar 2019 Innbundet

Fedreland er en roman om skyld og tilgivelse, vennskap og kjærlighet, som viser hvordan terrorisme angriper kjernen i et samfunn og et fellesskap, og hvor lang tid det tar før man forsones.

Samme dag som den baskiske separatistbevegelsen ETA legger ned våpnene i kampen om et selvstendig Baskerland, bestemmer enken Bittori seg for å flytte hjem. Hun vil tilbake til den lille landsbyen hun forlot etter at mannen hennes ble drept av ETA tjue år tidligere. Men hennes tilbakekomst skaper uro - ikke minst hos Miren. De to var tidligere bestevenner, men har stått på hver sin side i den bitre striden om Baskerlands uavhengighet. Nå sitter Mirens eldste sønn i fengsel, etter å ha deltatt i flere væpnede aksjoner. Spørsmålet er: Hadde han også noe å gjøre med drapet på Bittoris ektemann?

Forlag Bazar

ISBN13 9788202585150

EAN 9788202585150

Omtalt sted Spania

Joxe Maria sa hadet, ga moren et kyss på kinnet, faren et kjærlig klapp på skulderen. Drassende på bagen og posen dro han av gårde til sin verden av kompiser og gudene vet hva slags folk, en verden foreldrene ikke kjente, selv om den lå like ved, i samme landsby.

• "Klosteret" av Zakhar Prilepin
  • "Jordens arvinger" av Ildefonso Falcones