Sult

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202482701

EAN 9788202482701

Caparros har reist rund i verden og snakket med mennesker som sulter. Foruten å gjengi disse samtalene, inneholder boken også Caparros tanker og kritikk av verdenssamfunnet som bidrar til over en milliard mennesker sulter. Formidlingen er intens og insisterende - hvordan kan vi la dette skje?

Å kaste søppel er en maktdemonstrasjon. Makten til å kvitte seg med goder som andre trenger; makten til å vite at andre vil sørge for å få det til å forsvinne. Makten til å besitte er tilfredsstillende, men aldri mer enn makten til å gjøre seg av med noe: Makten til ikke å trenge det man har.

Her i byen er det som om alt tilhører andre.

Sult er det ondet som flest mennesker rammes av - nest etter døden, som rammer nesten alle. Og det er følgelig den som dreper flest - ja, etterpå.

Sult er par excellence de andres problem. Det berører oss aldri direkte. Vi er opptatt av økosystemet, seksuelle rettigheter, ytringsfriheten, fred i Midtøsten . Hvorfor skulle vi bry oss. Og på vegne av hvilken ide, hvilket prinsipp, hvilken smerte, hvilken moral.

At vi er så mange som spiser mat hver dag, er et mirakel; at så mange av oss ikke gjør det, er en forbrytelse.

• "Øyeblikkets lys" av Juha Itkonen
  • "Fedreland" av Fernando Aramburu