Zulejkha åpner øynene

av (forfatter) og Marit Bjerkeng (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202688011

EAN 9788202688011

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945 1918-1939

Omtalt sted Sovjetunionen

For en historie! En gripende fortelling om hvor mye motgang og nød et menneske er i stand til å tåle, og om hva som, midt oppi alt det grusomme, kan gjøre livet verdt å leve. Foregår i Sovjetunionen på 1920 -30 og -40-tallet, kronologisk fortelling, lettlest men rikt språk. Komplekse og levende karakterer som er i stadig utvikling. Trist, nesten deprimerende tone, men med glimt av håp og glede midt oppi det hele. Lang historie, men det blir aldri kjedelig eller stillestående. Tankevekkende innblikk i tragisk del av Sovjetunionens historie.

Zulejkha åpner øynene» er en uvanlig helstøpt debutroman. Den lå i flere år på toppen av bestselgerlisten i Russland og var lenge den mest lånte boken på bibliotekene i Moskva. Romanen følger Zulejkhas videre skjebne i det sovjetiske systemet, fra fangenskap i provinshovedstaden Kazan, til hun blir plassert i en krøttervogn mot Sibir. Der blir hun innlemmet i fellesskapet til de andre fortapte, folk fra alle samfunnslag og yrker som er forvist til arbeidsleirene i øst.

Fantastisk og medrivende. Jeg har jo alltid visst at Stalin drev og flyttet p[ folk, men akkurat hvordan det skjedde, har jeg aldri tenkt over. Anbefales!