Jente, kvinne, annet

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Vinneren av Bookerprisen 2019.

Jente, kvinne, annet er tolv personlige historier fortalt gjennom blikket til tolv ulike kvinner. Alle søker de etter noe - en felles fortid, en meningsfylt framtid, noen å elske. Forståelse fra en mor, anerkjennelse fra en far. Et sted å høre til. Eller kanskje bare et glimt av håp.
Med varme, humor og tempo lar Bernardine Evaristo hver enkelt stemme tre fram på sin unike måte, og skaper en fortelling om identitet, feminisme, tilhørighet, rase og klassekamp. Dette er historien om England slik du aldri har lest den før.
Jente, kvinne, annet vant en hel rekke priser da den utkom i 2019, og lå i månedsvis på bestselgerlistene i Storbritannia, i tillegg til å være en av Barack Obamas anbefalte bøker.

ISBN13 9788205545502

EAN 9788205545502

Omtalt sted England

Tildelt litteraturpris Booker international prize 2019

Fascinerende bok om 12 sterke kvinner. Underfundig fortellerstil. Hver kvinne har fått sitt eget kapittel, og forfatteren knytter de ulike kvinnene sammen på overraskende måter. Nydelig og intenst språk. Veldig muntlig til tider. Visuelt var det mye kommunikasjon mellom linjene, og i hvordan enkelte setninger var spredd over flere linjer for "emphasis" som det heter på godt norsk. Bokas omslag sier: "If you want to understand modern day Britain, this is the writer to read." Omtalen i i The Guardian: "Girl, Woman, Other is about struggle, but it is also about love, joy and imagination. The book culminates with her protagonists – black women of different generations, faiths, classes, politics and heritages, and a few men too – thrown together at a party for a soap opera-style grand finale. Evaristo’s world is not idealised, but there is something uniquely beautiful about it." Jeg leste boka på engelsk, og likte den veldig godt. Kunne nesten tenke meg å lage et relasjonskart etter å ha lest boka for å visualisere sammenhengen mellom de ulike kvinnene i boka! :) Bernardine Evaristo vant the 2019 Booker Prize for denne boka sammen med Margaret Atwoods "The Testaments". https://www.theguardian.com/books/2019/oct/15/booker-winners-bernardine-evaristo-margaret-atwood-rule-breaking

Flerfoldige kvinnestemmer høres i denne boka. De fleste er svarte, og de bor i England. Det er mødre, døtre, kjærester, koner, og mange har imponerende karrierer. Historiene deres berører, og det viser seg at det ikke er så enkelt å være en minoritet på mer enn en måte.

Vinner av Bookerprisen i 2019, og leses denne måneden i En slags bokklubb.

Veldig god, velskrevet med både humor, snert, og alvor.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Leselista for 2021:

📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof