Heftige bånd

av (forfatter) og Johanne Fronth-Nygren (oversetter).

Oktober 2019 Innbundet

"Jeg bodde i den leiegården fra jeg var seks til jeg var enogtjue. Den hadde tjue leiligheter, fire i hver etasje, og det eneste jeg husker er en bygning full av kvinner".

New York, 1980-tallet. En voksen datter og hennes aldrende mor vandrer opp og ned på langs og på tvers i byens gater. De snakker, krangler og minnes datterens oppvekst i en leiegård i arbeiderklassestrøket Bronx: den vakre nygifte damen ovenpå som brukte branntrappa for å komme seg forbi en låst inngangsdør; den elendige husholdersken som aldri holdt opp med å husholde; kvinnen som hver kveld vandret fram og tilbake i lyset fra gatelyktene; og Nettie, den rødhårede ukrainishe som brukte livet på å forsøke å komme seg ut av moderskapet.

"Heftige bånd" er en collage av fortellinger om arbeidernes og immigrantenes New York på 1940-tallet - og om kvinnene som formet Vivian Gornick. Forfatteren skriver saftig og presist om kvinnelige erfaringer og begrensninger, om løsrivelse og ulevd liv, og hun skriver varmt og rasende om de bestandige båndene mellom en mor og en datter.

Forord av Per Petterson.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249520008

EAN 9788249520008

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Omtalt person Vivian Gornick

Vivian Gornicks memoarer som har fått tittelen "Heftige bånd" på norsk kom ut i 1987 men først nå etter 32 år har den blitt oversatt til norsk. Gornick skriver her med skarp prosa om forholdet til moren sin. Handlingen er lagt til New York på 1940 til 1980-tallet. Boken anbefales på det aller sterkeste!

Hele omtalen finner du her.

• "Dagen da min bestefar var helt - roman" av Paulus Hochgatterer
  • "En strålende fremtid - roman" av Catherine Cusset
  • "Krigernes fred - krim" av Lasse Gallefoss
  • "Hestvík" av Gerdur Kristny
  • "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "Frihetens mødre - jakten på et bedre liv i USA og Norge" av Magnus E. Marsdal
  • "Mann, tiger" av Eka Kurniawan
  • "Elster, Andresen, Dahl - roman" av Per Schreiner