Heftige bånd

av (forfatter) og Johanne Fronth-Nygren (oversetter).

Forlaget Oktober 2019 E-bok

«Jeg bodde i den leiegården fra jeg var seks til jeg var enogtjue. Den hadde tjue leiligheter, fire i hver etasje, og det eneste jeg husker er en bygning full av kvinner.»

New York, 1980-tallet. En voksen datter og hennes aldrende mor vandrer opp og ned på langs og på tvers i byens gater. De snakker, krangler og minnes datterens oppvekst i en leiegård i arbeiderklassestrøket Bronx: den vakre nygifte damen ovenpå som brukte branntrappa for å komme seg forbi en låst inngangsdør; den elendige husholdersken som aldri holdt opp med å husholde; kvinnen som hver kveld vandret fram og tilbake i lyset fra gatelyktene; og Nettie, den rødhårede ukrainishe som brukte livet på å forsøke å komme seg ut av moderskapet.

«Heftige bånd» er en collage av fortellinger om arbeidernes og immigrantenes New York på 1940-tallet - og om kvinnene som formet Vivian Gornick. Forfatteren skriver saftig og presist om kvinnelige erfaringer og begrensninger, om løsrivelse og ulevd liv, og hun skriver varmt og rasende om de bestandige båndene mellom en mor og en datter.

Forord av Per Petterson.

Forlag Forlaget Oktober

ISBN13 9788249520992

EAN 9788249520992

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Omtalt person Vivian Gornick

Forfatteren forteller om oppveksten i leiegården i Bronx, og om spaserturene i New York med moren, som voksen på 80-tallet. Da krangler de, samtidig som de mimrer om alle personlighetene i gården. Det er den nygifte damen som brukte branntrappen for å komme forbi den låste inngangsdøren, den rødhårete Nettie, som ble lamslått da hun ble mor, kvinnen som vandret forbi gården til samme tid hver kveld.
Som voksen forteller Vivian hvordan alle disse kvinnene formet henne i immigrantenes New York på 40-tallet.

Gornick skriver med både varme og harme. Får faktisk litt Ferrante-vibber, men kun i første del av boka. Hennes forhold til menn, synes uinteressant og kjedelig sammenlignet med å lese om forholdet til moren.

Vivian Gornicks memoarer som har fått tittelen "Heftige bånd" på norsk kom ut i 1987 men først nå etter 32 år har den blitt oversatt til norsk. Gornick skriver her med skarp prosa om forholdet til moren sin. Handlingen er lagt til New York på 1940 til 1980-tallet. Boken anbefales på det aller sterkeste!

Hele omtalen finner du her.

• "Det er vakrest når det skumrer - roman" av Camilla Bøksle
  • "Kompaniet av dikta sjeler - roman" av Wanda Marasco