Gildra

Bokvennen 2018 Innbundet

«Hun ville dusje, det var det eneste hun ville. Hun ringte på en dør, prøvde å gjette hva klokken var, ga opp. Noen åpnet, en kvinne med utydelig utseende, sitrende forsøk på et smil. Kan jeg være så snill å få låne dusjen? ba hun med tårer i øynene. Jeg er fra Norge. Jeg orker ikke mer. Kvinnen nikket nølende, rygget og ga plass til henne - at noen ville slippe henne inn - alt hun ville var å dusje, å skylle av seg uvesenet. Vodkaflaska hadde hun satt fra seg bak gjerdet, kvartfull.»

Hanna reiser til Island for å jobbe på bondegård som et ledd i veterinærutdannelsen. I ett år strever hun for å bli akseptert i et samfunn preget av hardt fysisk arbeid, utilregnelige dyr og overskridende fyll.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Island

Neglebørsten de brukte for å vaske hendene etter fjøsarbeid ble gråere for hver dag, sprekken i det lille speilet over utslagsvasken i yttergangen ble stadig dypere.

Forresten var havregrøten for tjukk, du må aldri følge oppskriften, sa han. Må jeg ikke følge oppskriften, men hva skal jeg da gjøre da, sa hun, men han ristet på hodet og avbrøt. Du må bare gjøre noe, et eller annet, samme hva, unntatt det på oppskriften, sa han og forsvant ut døren.

• "Det vidunderlige" av Bror Hagemann
  • "Jeg lar det være slik" av Marianne Teie