Kveld i paradis

flere fortellinger

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Oktober 2020 Innbundet

En kvinne holder rundt det brennvarme porselenet når hun rekker ektemannen kaffekoppen. En annen stryker mannens underbukser før han står opp. En tredje betrakter en gardin som tar fyr, og en fjerde dytter skittentøystralla foran postbudet - for å kjenne seg i live.

Lucia Berlin skriver skakt og sanselig om barndom, ungdom, ekteskap og enslighet, fra Texas til Chile, Mexico til New York; steder der hun selv har bodd og levd. Vi møter barn i lek, kvinner i arbeid, frustrerte koner og distanserte ektemenn; hjemvendte krigsveteraner og apatiske alkoholikere, forelskede tenåringer og revolusjonær ungdom. Alle forsøker de å komme gjennom dagene.

Den norske utgaven av "Håndbok for vaskedamer" (2015) inneholdt 28 av de 77 novellene Lucia Berlin skrev i løpet av livet. "Kveld i paradis" (2018) er et kresent utvalg av de resterende. Her er 22 aldri tidligere oversatte noveller, skrevet med Berlins skarpe medmenneskelige blikk for det vakre i det stygge - i menneskene, i hverdagene, i livet.

Forord av MARIA NAVARRO SKARANGER og MARK BERLIN.

Forlag Oktober

• "Arbeidet mitt - roman" av Olga Ravn
  • "Kravløs ulykke - fortelling" av Peter Handke
  • "Velsignelser" av Caroline Albertine Minor
  • "Du kan ikke skylde på rever - roman" av Hilde Lindset
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Det materielle livet" av Marguerite Duras
  • "Ein dag vaknar me og det er sommar - roman" av Ingrid Z. Aanestad