Forvandlinga

Forlaget Oktober 2018 Innbundet

"Hva er det hun ikke orker. Å snakke. Å bruke ord. Å være menneske. Å være voldtatt".

"Forvandlinga" er en roman om å vende tilbake til hverdagen etter en overfallsvoldtekt. K. er en ung norsk forfatter bosatt i Paris. Etter overfallet til-bringer hun noen måneder i Oslo, omgitt av nære venner og familie, før hun returnerer til Paris og forsøker å leve normalt.

K. har ofte valgt annerledes, drevet av åpenhet og eventyrlyst. Hun har reist mye aleine, møtt nye mennesker, lært seg språk. Hun tenker på livet sitt på samme måte som fortellingene hun skriver: Det er hun selv som driver hendelsene fremover og gir mening til det som skjer. Men det brutale overfallet er en hendelse hun ikke selv har valgt, det skriver henne inn i en historie hun ikke ønsker å være en del av, i et språk hun ikke ønsker å bruke.

På en rå og inntrengende måte forteller "Forvandlinga" om en rystende erfaring, samtidig som den trekker opp overraskende forbindelseslinjer til byråkrati, språk og diktning. Det er en formfullendt roman, skrevet med klokskap og varme.

Forlag Forlaget Oktober

ISBN13 9788249519699

EAN 9788249519699

Omtalt sted Paris Oslo

Veldig,. veldig godt skrive om sjølvopplevd valdtekt og kva det gjer med K, vener, familie. Eit heilt originalt språk, rasande og poetisk faktisk, godt gjort! Eg ventar meg mykje spanande frå Nedrejord, som no også er husdramatikar ved Nationaltheatret.

• "Homoflokar" av Kristin Fridtun
  • "Flyktningene - noveller" av Viet Thanh Nguyen