Som svaler kom de

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Pax forlag A/S 2018 E-bok

Som svaler kom de er Maxwells debutroman. Den forteller historien om Elizabeth Morison, en vanlig kvinne i en småby i den amerikanske Midtvesten. Men for hennes mann James og sønnene Bunny og Robert, er hun universets midtpunkt og familiens klippe. Gjennom tre deler, fortalt fra perspektivene til tre familiemedlemmer, skildrer romanen hva som skjer med den lille familien da Elizabeth smittes av den dødelige influensaepidemien som rammer hele verden sommeren 1918.

Forlag Pax forlag A/S

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Illinois

Noen ganger rammes jeg av lesetretthet. Jeg leser bøker og tenker, tja, den var jo fin den, men så er det liksom ikke mer enn det. Men man gir ikke opp, for hvem vet? Plutselig kommer man over en perle. Og i 2018 var dette perlen jeg fant. Bare tittelen (som for øvrig er fra et dikt av Yeats)! En søndag ettermiddag satt jeg og ble fløyet av sted på lette vinger av denne boka. Vi møter familien Morrison i Midtvesten i USA, i 1918 –idet verden er i ferd med å rammes av influensaepidemi. Moren i familien rammes av sykdommen, og vi får en tredelt fortelling der vi først møter Bunny på 8, så Robert på 13 og til slutt mannen James. Barndommens virkeligheter, båndet mellom moren og sønnene, forholdene i familien, alt skildres med varhet, nærhet, stillhet. Den gjør ikke mye ut av seg, tvert imot. Det er så utrolig vakkert skrevet! Dette er ingen ny bok. Den kom ut i 1937, og Maxwell selv døde i 2000. En stor takk til Pax forlag og oversetter Merete Alfsen som har gitt oss denne lille juvelen på norsk.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

• "Blomster over inferno" av Ilaria Tuti
  • "Født på en søndag" av PeKå Englund
  • "Jan Six og hans mange liv - historien om en helt spesiell familie" av Geert Mak
  • "Ti minutters stillhet - rugbyspillerne som forsvant fra Mar del Plata" av Claudio Fava
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez
  • "Det er et jeg som snakker - (regnskapets time)" av Lone Aburas