Regn i november

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Pax 2015 Innbundet

Etter tilfeldigvis å ha kjørt over en gås og blitt dumpet av to menn på samme dag, ønsker ikke vår forteller seg noe annet enn en lang og avkoblende ferie på et varmt og eksotisk sted. I stedet får hun uventet ansvaret for sin beste venninnes fire år gamle døve og småvokste sønn.
Men når gutten velger vinnertallene på deres felles lottokupong, setter de to avsted på biltur langs Islands ringvei midt i mørkeste november, med et hanskerom fullstappet med pengesedler og en nyoppsatt ferdighytte på andre siden av øya som mål. På veien besøker de svarte lavastrender, agurkdyrkende bed & breakfast-bønder, og treffer blant annet på et estisk kor, en uheldig falk, en hemmelighetsfull haiker, flere saueflokker med svært dårlig trafikkvett, og begge eksene som kanskje, likevel, vil endre mening. Det som starter som en spontan reise, kommer underveis til å få en langt dypere og mer grunnleggende betydning, både for synet på fortiden og for hvordan veien videre stakes ut.

Audur Ava Olafsdottirs andre bok på norsk er en mørk humoristisk, underfundig og oppløftende fortelling om vennskap og kjærlighet, ansvar og frihet om forholdet mellom barn og voksne, og om hvordan en bestemt liten fireåring på uventet vis kan åpne opp for nye innsikter og innfallsvinkler

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Island

Elsket Stiklingen, denne ble jeg bare forvirra over. For mange løse tråder, og merkelig "heltinne".

En munter og lys historie om et par som skilles og hvor mannen ikke er fornøyd i nytt forhold, mens kvinnens nye "kjærlighet" blir en tunghørt liten gutt hun må ta hånd om. Hans mor må være på sykehuset lenge. Inneholder også matoppskrifter til slutt, de var unødvendige.

Hvem jeg er, er tett sammenvevd med hvor jeg er og hvem jeg er sammen med.

Å være mor er å våkne og gjøre sitt beste og så legge seg å sove og håpe det beste.

Det er da, akkurat i dette øyeblikket, at det for første gang går opp for meg at jeg er en kvinne midt i et finvevd mønster av følelser og tid, at det på en og samme stund skjer mange ting som har betydninger for livet mitt, at hendelser ikke skjer én etter én, men på mange plan samtidig, i tankene, drømmene og følelsene, at det finnes øyeblikk inne i øyeblikket.

Audur snakker relativt mye, hver helsetning inneholder mange innskuddssetninger, på alle andre måter er hun vidunderlig.

Etterpå legger vi oss ute på moen for å se hvor raskt skyene farer over himmelen, lyset er skjørt og gjennomsiktig, som et hvitt og lett bomullsstoff, et tynt svøp rundt gutten og meg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.