De søvnløse

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Ny, storslått roman fra vinneren av Nordisk Råds Litteraturpris!

Året er 2025 i, Tasiilaq i Grønland. Det er sommer, og solen går aldri ned. Dette preger innbyggerne, som søvnløst famler rundt i lyset mens krigen raser nede i Europa. De søvnløse er en stafettroman om det grønlandske samfunnet med alle sine utfordringer. En forrykende roman fra en av våre fremste forfattere.

ISBN13 9788202527556

EAN 9788202527556

Omtalt sted Grønland

"De søvnløse", Kim Leine.
Prester, leger og lensmenn; det er fine litterære skikkelser, særlig hvis du har en forfatter som har sans og evner til å brodere ut de små store tingene som er viktige i alles liv, og som ofte er selve bindevevet i små samfunn, i et samfunn hvor alle, absolutt alle, kjenner disse tre autoritetene - som nødvendigvis ikke er så autoritære.
Den røde tråden i boka er forfatterens måte å skrive sømløst de forskjellige perspektivene. Han binder alt sammen ved å inkludere en scene i et annen, hvor sykehuset er hovedbasen i fortellinga.
Samtidig, som et bakteppe, nevnes det at det er krig i Europa. Året er 2025, og det store samspillet i Europa kollapser, en tysk statsborger ligger med brukne bein på sykehuset - og røykelova på Grønland blir opphevet.
Lettlest, fornøyelig bok hvor Leine bruker mer humor enn bestialitet, som han også kan være god på.

Han har aldri lært å respektere villmarka, tror han er Fridtjof Nansen på vei over isen, uovervinnelig og udødelig. Men selv Fridtjof Nansen var ikke Fridtjof Nansen; det ble han først senere, særlig etter at han døde.

Noen ganger føles det som en krig her også, sier Ejnar stille og stumper en sigarett.

Det er bare freden det, sier Rikke og smiler. Freden kan være ganske brutal, den.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

• "Brødre - roman" av Erling E. Guldbrandsen
  • "Myggfangerne" av Päivi Laakso