Enkle atonale stykker for barn

Oktober 2016 Innbundet

En tysklærer er på vei ut av et hus i en by ved foten av Alpene. Hun skynder seg til biblioteket, der hun møter en eldre herre som drar videre til svømmehallen hvor han treffer en ung mann. Den unge mannen sykler hjem til sin bevegelseshemmede mor. Utenfor vinduet ser hun en kvinne på vei til korøvelse. I løpet av et døgn springer fortellingen fra person til person gjennom Sentral-Europa.

En av disse personene er på jakt etter en avhandling om «Tom og kaninen», den populære barneboken Eivind Ness debuterte med før han ble en berømt, bestselgende romanforfatter. Erik Andersen, en forfatter av det smalere slaget, vil skrive avdøde Ness' biografi, egentlig ikke på grunn av de utallige, bredt anlagte verkene Ness skrev, men på grunn av barneboken, som en gang gjorde et dypt inntrykk på Erik. Men biografien lar seg ikke skrive uten at det etableres et samarbeid med forfatterens enke. Dermed innledes et års dragkamp mellom forfatteren og enken.

Langt senere, i en entré, står en eldre bøssebærer og lurer på om hun drar kjensel på den unge mannen og kvinnen som befinner seg i huset. På bare noen minutter snurpes livet sammen til et spørsmål om skyld og om noe kunne ha vært gjort annerledes.

«Enkle atonale stykker for barn» er en roman i tre frittstående deler, som spiller opp til hverandre på en nesten umerkelig, men nødvendig måte. Dag Johan Haugerud skriver presist og rammende om menneskers samspill og de hårfine vekslingene mellom det som løfter og det som krenker.

Forlag Oktober

Tildelt litteraturpris P2-lyttaranes romanpris 2016

Han skriver filmaktig, han skriver godt og det er fengende. Jeg sitter igjen med en følelse av at jeg vil lese den igjen, oppdage nye sider ved boken. Vel verdt å lese!

Hadde ikke tenkt å lese denne pga omslaget, men P2-lytterne skal avgjøre om dette er årets bok eller ikke. Liker ikke omslag på skjønnlitterære bøker som har fotografier av mennesker, de vil knyttes til handlingen.

Men Ellen trodde ikke på henne, hun mistenkte henne for å se på hendelsen som et sett løsrevne elementer uten fast form eller plassering, elementer som kunne utfordres, flyttes på og omformes, slik man gjør i en koreografisk prosess. Og hvem har sagt at man ikke kan koreografere sannheten?

• "Havende - roman" av Gunstein Bakke
  • "Velkommen til Amerika" av Linda Boström Knausgård