Kasse 19

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Pelikanen 2021 Innbundet

I et arbeiderklassestrøk vest for London skribler en skolejente ned historier på ledige plasser i oppgaveboka si, beruset av de første gnistene av fantasi og inspirasjon. Etter hvert som hun blir eldre gjør hun alt og alle hun møter til råstoff for dette utøylede talentet; den store russiske mannen som stiger rundt i supermarkedet der hun jobber i kassen, og som smyger til henne en utgave av "Hinsides godt og ondt". De voksende bunkene av andre bøker som hun mister - og finner - seg selv i. Til og med i den voldsomme oppløsningen av et vennskap. Den sitrende spenningen hun finner i å mane fram karakterer og scener i hodet, kan bare sidestilles med begeistringen hun føler ved å skape seg en livsvei, to kreative skapelsesprosesser som gir næring til en lysende og fortærende flamme av eksplosivt talent, liv og litteratur.

.Jeg falt rett ned i Kasse 19, og ville ikke klatre ut igjen. Det er en nydelig roman -
jeg vet ikke hvorfor, og det gjør den bare enda bedre."
Roddy Doyle

.Bennett skriver som ingen andre. Hun er et sjeldent talent,
og Kasse 19 er en mesterlig roman."
Karl Ove Knausgård

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted London

En bemerkelsesverdig, frodig og sær roman. Jeg har gjennom lesingen vekslet mellom vill begeistring og matt oppgitthet. Stilen er anekdotisk, springende og fylt av rytme. Det er oppramsinger, av forfattere fortelleren har lest, av eiendeler - men likevel henger den sammen som en helhet. Det er språket (som er sparsomt med tegnsetting) som binder det hele sammen, snarere en historien. Det er et muntlig språk, fullt av gjentagelser, lekent og fullt av overraskende vendinger.

Fortelleren er oppvokst i en arbeiderklassefamilie i «en av Europas raskest voksende by» i England. Vi følger hennes ferd mot språket og det å bli forfatter. Men det er ingen rettlinjet historie, vi tar mange vendinger innom små historier fortelleren har skrevet, ting hun har lest, om å bli sett, om å bli lest og om å ikke bli forstått.

Dette er en bok som skal leses sakte, slik at man får med seg rytmen i språket.

Dette er ei bok som krev konsentrasjon og litt standhaftigheit i byrjinga, uvant med stilen.
1 kapittel startar med eit "vi", så held boka fram med eit "jeg" vekslande med "hun".
Skal ikkje referere innhaldet, men etterkvart åpnar boka seg og vi får eit fascinerande portrett av ei kompleks jente med eksepsjonelle kreative evner. Boka er overraskande, morosam, full av litteratur-referansar som gjer deg nysgjerrig, innhaldet gjer deg opprørt og kamplysten. Ei rik bok som eg er glad for å ha lese. Eg prøvde først på den originale engelske versjonen, men det er eit såpass spesielt språk at eg ga opp den og tok den norske, veldig bra omsett av Bjørn Alex Herrmann.

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser. Vet ikke om jeg klarer å slå 2021

Oppdateres løpende

• "Tornetrekkeren - nye fortellinger om den fabelaktige Jizo fra Sugam" av Hiromi Itō
  • "Frigjøringsdagen - fortellinger" av George Saunders
  • "Sommerstykke" av Christa Wolf