Max, Mischa & Tetoffensiven

Gyldendal 2015 Innbundet

Endelig. Ny roman fra Johan Harstad

MAX HANSEN er søvnløs i Midtvesten. Han er teaterinstruktør på turné tvers gjennom USA. Det kan være at han har blitt amerikaner. Han har ikke vært hjemme på over tjue år..HELST SKULLE HAN aldri forlatt stedet han ble født, en forstad til Stavanger hvor man fikk bråke så mye man orket mens fedrene var ute på plattformene i Nordsjøen og hvor stillheten la seg tung over husene når de kom tilbake. Men ingen får det de ønsker seg. .MAX, MISCHA & TETOFFENSIVEN er en roman om anvendeligheten av vietnamesisk geriljateknikk i dagliglivet, om de som har vært i krig og de som demonstrerte mot dem; om hyperrealistiske malerier av vaskemaskiner og jenter som ligner på Shelley Duvall; om solen ute på Fire Island og en ettertraktet arbeidskopi av Apocalypse Now. Men mer enn noe er det en roman om spørsmålet enhver som har reist hjemmefra før eller siden må stille seg: Hvor lenge kan man egentlig være borte før det er for sent å dra hjem?

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205473140

EAN 9788205473140

Omtalt sted USA

Først av alt: Dette er en mastodont av ei bok både i kvalitet og fysisk størrelse. Gjennom nesten 1100 sider følger vi livet til Max Hansen fra hans oppvekst i Stavanger og fram til midten av 30-årene hvor han har skapt seg et navn som teaterregissør i USA . Harstad besitter en fantastisk formidlingsevne og språkteft som det er vanskelig å finne ekvivalenter til i norsk litteratur, men å si at 1082 sider går som en lek vil være en sterk overdrivelse. Deler av beretningen har dog kvalitetene til en tradisjonell "pageturner" slik at man virkelig lurer på hvilken vending historien tar, men enkelte segmenter er så utbroderte og detaljrike at krattskogen av ord og bokstaver virker ugjennomtrengelig. Man finner alltid igjen stien man gikk på, men Harstad kunne glatt ha kuttet antall sider uten at det hadde gått på bekostning av framdriften i historien. Dette er uansett en ekstremt godt sammensydd historie som veksler mellom fortid og nåtid, ikke bare for bokas jeg-person, men også for en annen av fortellingens sentrale aktører. Dette er en krevende eksersis, men Harstad evner på imponerende vis å holde sitt publikum i ånde og interessert gjennom alle aktene. Det finnes bøker som etter at siste side er lest gjør at det føles som en nedtur å begynne på en ny bok. Dette er absolutt en slik.

Vidunderlig...
...er ikke et ord jeg bruker til vanlig. Jeg har kanskje brukt det muntlig en sjelden gang, men tror kanskje dette er første gang jeg skriver det. Vidunderlig, i følge Bokmålsordboka; uvanlig vakker, fantastisk. Og hvis jeg skulle forsøke å finne et ord som kunne beskrive denne boka måtte det bli nettopp dette - vidunderlig.
Hele omtalen + mye annet finner du på bloggen min, Bjørnebok.

Jeg nølte litt med å gi meg i kast med boka, den krevde jo en del tid så jeg. Så tenkte jeg at jeg kunne jo skumme litt, omtalen fristet, og jeg var svak for Buzz Aldrin. Så ble jeg bare regelrett oppslukt, det ble langt mellom skumlesingene, jeg koste meg med språket og de filosofiske betraktningene om så mangt. En stor bok om livets små og store spørsmål, og ikke minst en sjarmerende vandring i musikkens og billedkunstens nyere historie. Avslutningen følger skremmende godt opp bokas gjennomgående fascinasjon for Apokalypse nå og gir deg mye å grunne på i lang tid.

Ser vi bort fra barndommen i Stavanger (der guttenes krigerske lek også minner om Carl Frode Tillers beskrivelse av det samme i Innsirkling) er dette en roman om å vokse opp i Amerika. Med Vietnamfilmen "Apokalypse nå" som et slags referansepunkt følger vi Max, kjæresten, venner og familie gjennom deres jungel - livet. Jeg liker omtrent alt med boka fordi det er en storslått, medrivende, lettlest og godt skrevet historie. Jeg tenkte imidlertid ikke mest på filmen "Apokalypse nå" når boka var på sitt beste, men på filmen "Ondt blod i Amerika". Det oppslukende kameratskapet mellom Max og Mordecai har driv/nerve som kan sammenlignes med Noodles og Max i "Ond blod...", og dette er fortellerkunst som berører fysisk. Ellers gikk jeg litt i surr til å begynne med da jeg samtidig hørte Lars Saabye Christensens "Magnet" på lydbok. Det er såvidt mange fellesnevnere i disse bøkene at historiene fløt i hverandre og skapte en litterær storfamilie. (Kan nærmest si at Harstad forteller en historien fra et ytre perspektiv mens Saabye Christensen forteller en historie fra et indre perspektiv, og at disse historiene møtes og hilser på hverandre innimellom.) Dersom jeg skal være litt negativ, så kan hovedpersonenes ulike kunstprosjekter føles noe oppkonstruert i lengden. På den annen side må det være lov til å skrå over enkelte partier når forfatteren innbyr til en slik lesemaraton. En maraton som ikke tar krefter, men gir nye krefter. Det er nå bare pocketen som ser veldig sliten ut etter å ha vært følgesvenn i første ferieuke. Saltvann, sand og sokrem har satt sine spor i varmen og boka har satt såpass gode spor i meg at den anbefales på det aller sommervarmeste.

En tour de force av en roman full av både reelle og fiktive referanser til popkultur, arkitektur og historie, om oppvekst, mellommenneskelige forhold; både de gode og de som ikke finner helt ut av det, rotløshet, tilhørighet, kunst, livet, tap, og om det som faktisk betyr noe i denne verden. Mest av alt en fantastisk bok, som både krever og gir. Anbefales varmt.

Hukommelsen er et arkiv med upålitelige ansatte.

Folk flest er dørgende kjedelige hvis du bare gir dem nok tid til å bevise det.

Vi så ham bare noen ganger, sittende i hagen, halvt skjult bak hekken, sammen med moren sin og en person vi regnet med måtte være fra barnevernet, for hun hadde én lang og én kort øredobb og asymmetrisk frisyre i tillegg til at hun stort sett satt med hodet på skakke og snakket med en nesten uhyggelig lavmælt, men bestemt stemme.

Det finnes ingen steder å dra når man ikke vil annet enn å bli værende.

Selvinnsikt, mine damer og herrer, er stikkordet her. Selvinnsikt nok til å innse at ens selvinnsikt er begrenset av de skitne, tilsmussede og upussede vinduene vi kaller øyne, lyden av realitetene dempet av isolasjonen og veggene vi kaller … forstanden.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Bøker jeg har lyst til å lese!

Bøker jeg har lest i 2016

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Bergen ungdomsteater" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Jane Ashlands gradvise forsvinning - roman" av Nicolai Houm