Vernon Subutex

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Den etterlengtede andreboka i det moderne mesterverket om Vernon Subutex

I bind 2 av Vernon Subutex treffer vi den gamle platesjappeinnehaveren desorientert på en parkbenk i Paris. Laurent Dopalet, Hyena, Aïcha og Pamela Kant er først og fremst interessert i kassettene til Vernon, mens vennene han har bodd hos, leter etter ham, naget av dårlig samvittighet. De finner Vernon til slutt og tar hånd om ham, vasker ham og tilbyr ham tak over hodet. Men Vernon har fått smaken på dette nye livet, og velger å bli boende ute, i parken Buttes-Chaumont, sammen med uteliggervennene sine.
Dermed utvikler det seg et kollektiv rundt Vernon: et fellesskap der folk finner vennskap, drikke og musikk. Men ambisjonene, paranoiaen og drømmene skal krasje med virkeligheten og få store konsekvenser i dette andre bindet av Virginie Despentes' kritikerroste mesterverk.

ISBN13 9788205511644

EAN 9788205511644

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2020

Vernon Subutex2 . Virginie Despentes.
Det som skjer i Paris, angår oss alle, og etter å ha lest Serotonin av Michel Houllebecq fikk jeg lyst på mer fra den kanten. Frankrike, Paris i sær, er en smeltedigel av folk, kulturer, makt og avmakt.
Denne trilogien snakker mest om avmakt.
I første bind mista hovedpersonen, Vernon Subutex, jobben da han måtte stenge platesjappa si - pga teknologisk utvikling kjøper nesten ingen vinyl lengre.
Vernon blir fattig, sulten, skitten og bor ute.
I denne boka ser det ut til at Vernon mestrer utelivet, når han fikk litt hjelp.
Han etablerer seg ute ved å få nye spennende venner, som synes han er både spennende og flink. En kult utvikles, og innviklet.
Dette er grov samfunnskritisk satire. Kritikken går mot alt og alle.
Spennende og litt merkelig bok, i og med den er litt frakoblet det jeg vil kalle et alminnelig liv.

En oppfølger der alle (alle som fortjener det?) får det litt bedre, som kanskje gjør at den mister litt av brodden fra forrige bok. Det blir spennende å se hvor vi ender etter tredje.

They wanted to turn him into Rimbaud when he was just a deadbeat loser.

Når japper begynner å bry seg om åndelighet, er det tegn på at vi går tøffe tider i møte, tenker Gaëlle.

Det nyeste påfunnet er barer hvor drankere ikke føler seg hjemme. Disse folka er kjerneklientellet ditt, og du hiver dem på dør. Og etterpå klager alle over at de må legge ned. Men en bar kan ikke holde det gående med tre turister som synes en croque monsieur er reine festmåltidet. Du må ha noen bærebjelker for å holde sjappa oppe, karer som er villige til å selge huset sitt for å få drikke. Selger du alkohol, må du ha dedikerte kunder, ikke folk som sitter og nipper til en jordbærkir.

Målet er 65 bøker.

• "Og slik er det også med deres barn - roman" av Nicolas Mathieu
  • "Dunbar" av Edward St. Aubyn
  • "Forspilte dager" av Charles Jackson
  • "Vi har ikke fire nye år" av Martine Johansen
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Den odde kvinnen og byen" av Vivian Gornick
  • "Forventning" av Anna Hope