Vernon Subutex

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788205511644

EAN 9788205511644

Serie Subutex-trilogien (2)

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2020

Vernon Subutex2 . Virginie Despentes.
Det som skjer i Paris, angår oss alle, og etter å ha lest Serotonin av Michel Houllebecq fikk jeg lyst på mer fra den kanten. Frankrike, Paris i sær, er en smeltedigel av folk, kulturer, makt og avmakt.
Denne trilogien snakker mest om avmakt.
I første bind mista hovedpersonen, Vernon Subutex, jobben da han måtte stenge platesjappa si - pga teknologisk utvikling kjøper nesten ingen vinyl lengre.
Vernon blir fattig, sulten, skitten og bor ute.
I denne boka ser det ut til at Vernon mestrer utelivet, når han fikk litt hjelp.
Han etablerer seg ute ved å få nye spennende venner, som synes han er både spennende og flink. En kult utvikles, og innviklet.
Dette er grov samfunnskritisk satire. Kritikken går mot alt og alle.
Spennende og litt merkelig bok, i og med den er litt frakoblet det jeg vil kalle et alminnelig liv.

Denne boken fortsetter der den første boken slapp. Egentlig kunne kanskje bøkene vært slått sammen til en. Jeg liker fremdeles å være i dette alternative universet og gleder meg til å lese avslutningen!

En oppfølger der alle (alle som fortjener det?) får det litt bedre, som kanskje gjør at den mister litt av brodden fra forrige bok. Det blir spennende å se hvor vi ender etter tredje.

Når japper begynner å bry seg om åndelighet, er det tegn på at vi går tøffe tider i møte, tenker Gaëlle.

They wanted to turn him into Rimbaud when he was just a deadbeat loser.

Det nyeste påfunnet er barer hvor drankere ikke føler seg hjemme. Disse folka er kjerneklientellet ditt, og du hiver dem på dør. Og etterpå klager alle over at de må legge ned. Men en bar kan ikke holde det gående med tre turister som synes en croque monsieur er reine festmåltidet. Du må ha noen bærebjelker for å holde sjappa oppe, karer som er villige til å selge huset sitt for å få drikke. Selger du alkohol, må du ha dedikerte kunder, ikke folk som sitter og nipper til en jordbærkir.

Mange sier de blir klokere med alderen. Sannheten er at de siger sammen, blir treigere. De mister det som var markant ved dem. De synker ned i myk sand og går trøstig til bunns. Det er det som kalles å bli moden.

I ettertid vil den store bragden til dette rikmannsdiktaturet ha vært måten det har manipulert bevisstheten til folk på. Alliansen mellom banker, religioner og multinasjonale selskaper har vunnet slaget. De har alle fått den eiendomsløse mannen i gata til å oppgi alle rettighetene sine i bygge mot å få lengte tilbake til landets imperialistiske fortid.

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Målet er 65 bøker.

Oppdateres løpende

• "Vernon Subutex - 3" av Virginie Despentes
  • "King Kong-teori" av Virginie Despentes
  • "Vernon Subutex - 1" av Virginie Despentes
  • "Nattskolen - roman" av Karl Ove Knausgård
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Skinliv - roman" av Oda Malmin
  • "Happy Sally" av Sara Stridsberg