Vernon Subutex

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Den etterlengtede andreboka i den urbane legenden om Vernon Subutex

I bind 2 av Vernon Subutex treffer vi den gamle platesjappeinnehaveren desorientert på en parkbenk i Paris. Laurent Dopalet, Hyena, Aïcha og Pamela Kant er først og fremst interessert i kassettene til Vernon, mens vennene han har bodd hos, leter etter ham, naget av dårlig samvittighet. De finner Vernon til slutt og tar hånd om ham, vasker ham og tilbyr ham tak over hodet. Men Vernon har fått smaken på dette nye livet, og velger å bli boende ute, i parken Buttes-Chaumont, sammen med uteliggervennene sine.
Dermed utvikler det seg et kollektiv rundt Vernon: et fellesskap der folk finner vennskap, drikke og musikk. Men ambisjonene, paranoiaen og drømmene skal krasje med virkeligheten og få store konsekvenser i dette andre bindet av Virginie Despentes' kritikerroste urbane legende.

ISBN13 9788205511644

EAN 9788205511644

Omtalt sted Paris

They wanted to turn him into Rimbaud when he was just a deadbeat loser.

Det nyeste påfunnet er barer hvor drankere ikke føler seg hjemme. Disse folka er kjerneklientellet ditt, og du hiver dem på dør. Og etterpå klager alle over at de må legge ned. Men en bar kan ikke holde det gående med tre turister som synes en croque monsieur er reine festmåltidet. Du må ha noen bærebjelker for å holde sjappa oppe, karer som er villige til å selge huset sitt for å få drikke. Selger du alkohol, må du ha dedikerte kunder, ikke folk som sitter og nipper til en jordbærkir.

• "De døde" av Christian Kracht
  • "Hvite tårer" av Hari Kunzru