Vernon Subutex

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Etterlengtet "grande finale" i trilogien om Vernon Subutex

Vernon Subutex og gjengen rundt ham holder stevner der de danser i naturlig rus framkalt av Vernons fantastiske DJ-evner og tonene fra avdøde Alex Bleach. Slik reiser de fra sted til sted og tiltrekker seg stadig flere tilhengere; de er blitt et fenomen i sin samtid.
Men nå får Vernon en nyhet som skal ødelegge harmonien i vennegjengen. Samtidig strever Laurent Dopalet med å få tildekket den skjendige tatoveringen han ble påført av Aïcha og Céleste, og vil hevne seg på de to jentene. Og da terroren rammer Paris, begynner de alle å spørre seg om fellesskap i det hele tatt er mulig lenger.
Den tredje og siste boka om Vernon Subutex er en spektakulær avrunding av Virginie Despentes' kritikerelskede fest av en trilogi. Hver eneste setning er ladet med energi og samfunnssatire. Med sitt skarpe analytiske blikk og sin unike stil er Despentes vår tids fremste kronikør.

ISBN13 9788205526266

EAN 9788205526266

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2020

Why is it that, as soon as they come to power, people stop telling the truth?

Man lurer seg selv hele tida når man later som om ting er viktige, at de er stabile, at livet hviler på fast grunn

He’s always played the guy who’s been there, done that, burned the T-shirt.

• "Vernon Subutex - 2" av Virginie Despentes
  • "Mars-salongen" av Rachel Kushner
  • "Hilde Wangel - roman" av Klas Östergren
  • "Faste rammer - roman" av Halvard Hølleland
  • "Istanbul Istanbul" av Burhan Sönmez
  • "Fridtjof Hansens dagbok - roman" av Ravn Lanesskog
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Mer" av Hakan Günday
  • "Lanny" av Max Porter
  • "Dunbar" av Edward St. Aubyn
  • "Vi har ikke fire nye år" av Martine Johansen
  • "Det merkelige tilfellet Leira og Doktor Didriksen - to svigerbrødres bekjennelser" av Martin Tesli