Går, gikk, har gått

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Oktober 2017 Innbundet

Richard, enkemann og pensjonert professor, blir på en av sine daglige spaserturer i hjembyen Berlin tilfeldig vitne til demonstrasjonen utenfor rådhuset. Mennene på plassen har kommet over havet fra Afrika. De har flyktet fra krig og konflikt, det vet Richard. Men hva mer vet han egentlig om dette veldige kontinentet og landene som mennene kaller hjemme? Richard oppsøker flyktningene, og flyktningene forteller: om livet og om menneskene de har forlatt. Om tap og savn. Om drømmer og håp for fremtiden.

For hvor drar et menneske når det ikke vet hvor det skal dra?

«Går, gikk, har gått» er en inntrengende og finstemt roman om livet som var og livet som kunne ha vært. Samtidig er den en skarp kommentar til en vår tids største humanitære katastrofer: flyktningkrisen.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Berlin

Richard har blitt professor emeritus; d.v.s pensjonert. Han har all verdens tid. Kona er død, og de hadde ingen barn. På kveldsnyhetene ser Richard en reportasje om ti afrikanske menn som sultestreiker utenfor rådhuset i Berlin. De har flyktet fra krig og konflikt, og nå vil de bare ha jobb. Livet de lever nå er ikke noe liv. De lever i et vakuum. Richard oppsøker flere av disse mennene. På forhånd har han skrevet ned spørsmål han synes er viktige å få svar på.
Richard vet lite om de afrikanske landene. Hvor på kontinentet ligger de? Hvilket språk snakkes? Hvilken religion utøves?
Mennene gir Richard svar på de fleste spørsmål, og han får innsikt i grusomme hendelser, savn, og drømmer og håp for framtiden.

Interessant bok om den til tider naive professoren fra det tidligere Øst-Tyskland. Den er også et stikk til myndighetene, og deres behandling av flyktningene. Anbefales!

En nydelig bok som skildrer det vakre og omsorgsfulle ved mennesker, samtidig som det ligger en uendelig håpløshet i bunn. Den handler om nestekjærlighet, grunnleggende behov og om hvordan vi takler vonde tap. Den forteller historiene til de involverte flyktningene gjennom hovedpersonen Richard på en finstemt måte i tillegg til å være full av sitatvennlige uttrykk som som gir en leser frysninger (fordi vi vet at dette skjer i virkeligheten); «Hvor drar et menneske når det ikke vet hvor det skal dra?» og dette: «Den dagen, tror jeg, sier Richard, gikk det opp for meg at det jeg holder ut, bare er overflaten av alt jeg ikke holder ut. Akkurat som på havet? spør Khalil. Ja, i grunnen er det akkurat som på havet.»

Boken var belysende med sitt perspektiv og lot meg konseptualisere problem jeg har hatt med å sette enkelte ting på plass, var en engasjerende bok som lot meg drive med karakteren etter at jeg over tid ga slipp på mine forutinntatte overbevisninger, og følte meg desto rikere da jeg la boken ifra meg.

En roman som knytter sammen den aktuelle flykningsituasjonen i Europa med historien om det delte Tyskland og klassisk litteratur. Vi følger en professor i klassiske språk fra det gamle øst-Berlin som må gå av med pensjon og som finner en ny interesse da han begynner å intervjue og omgås en gruppe illegale flyktninger. På sitt beste er romanen interessant og klarer å binde sammen de tre elementene på en fiffig måte. Men forfatteren klarer ikke å gjennomføre gjennom hele romanen. Den faller litt sammen som en politisk roman, men helt grei lesning.

Richard spør seg om det virkelig er nødvendig med 40 tungt bevæpnede menn for å flytte tolv afrikanske flyktninger fra et asylmottak, for ikke å snakke om de rundt 150 resterende politimennene som venter på klarsignal i de andre bilene. I morgen, det vet han allerede nå, kommer det til å stå i avisen hvor mye innsatsen kostet, og bokholdernasjonen kommer til å laste objektene for kostnaden, slik det har vært vanlig til alle tider når Tyskland har fraktet bort folk.

Han funderer på om det er for varmt å gå med dressjakke. Trenger han egentlig dressjakke når han går omkring i huset sitt helt alene?

Hvordan var det egentlig før Luther, hva hadde da befunnet seg på det stedet i sjelen der den dårlige samvittigheten har breiet seg siden? En viss nummenhet har rett og slett vært påkrevd som nødverge etter at Luther slo opp sine teser.

I sitt gamle liv var han på sitt mest tilfredse når kona øvde bratsj mens han selv satt ved skrivebordet på rommet ved siden av og skrev på et foredrag eller en artikkel. Parallelluniversets lykke, pleide han å kalle det overfor kona. Mens hun, særlig de senere årene, pukket på at fullkommen ekteskapelig lykke forutsetter at den ene parten i det minste ser på den andre av og til, og i grunnen også tar på vedkommende. Dessverre ble verken han eller hun noe lykkeligere av disse diskusjonene.

Nå er det én mann som tenker på kvinnen som pleide å kysse ham på øynene.
Én tenker på hvor bra hun passet i armene hans.
Én tenker på hvordan hun strøk hånda gjennom håret hans.
Én tenker på hvor godt det luktet av pusten hennes når hun var helt nær ham.
Én tenker på hvordan hun pleide å stikke tunga i øret hans.
Én tenker på skimmeret i huden hennes når hun la seg hos ham.
Én tenker på hvordan leppene hennes kjentes mot huden.
Én tenker på hvordan hun så ut når hun sov.
Én tenker på hvordan hun noen ganger smilte.
Alle sammen tenker de en stund på kvinner de har elsket og som en gang elsket dem.

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

Bøker som handler om mennesker som må forlate sitt land og som gir oss et nytt perspektiv og forståelse av innvandring.

Vi møter dette daglig i nyhetene, men uten å ta innover oss det menneskelige aspektet og desperasjonen.

Innspill til flere bøker på listen mottas med takk og innledes fortløpende.

• "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Se ilden lyse over jord - roman" av Nils Henrik Smith