Vinter

av (forfatter) og Merete Alfsen (forfatter).

Oktober 2019 Innbundet

Desember, noen dager før jul. Det er en av de varmeste vintrene som er registrert, igjen, og i et godsliknende hus i Cornwall i det sørvestlige England samles fire mennesker til julefeiring: husets eier, den en gang vellykkede forretningskvinnen Sophia Cleves; hennes sønn, naturbloggeren Arthur; en ung kvinne som Arthur kaller Charlotte, og Iris, Sophias opprørske bohemsøster. Huset har femten soverom, men er det plass til alle?

"Vinter" er Ali Smiths skarpe og kloke protest mot en stadig mer avgrenset og lukket verden. Hvem som får bli og hvem som må ut, er høyst usikkert, og Smith skriver bitende om gjerder og murer, aksjoner og maktmisbruk, men også engasjert og empatisk om en slags familie som må finne sammen fordi det tross alt er jul.

"Vinter" er andre bind i en planlagt kvartett om vår tid, fra en av Storbritannias mest betydelige forfattere.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249519484

EAN 9788249519484

Omtalt sted England

Det er desember. Arthur skal feire julen hos moren, Sophia, som bor i et slags gods i Cornwall. En jente, som for tiden kalles Charlotte, blir med ham. Grunnet uforutsette hendelser, kommer også morens søster, Iris, som ikke har snakket med Sophia på flere tiår. Huset har et titalls soverom, men får alle plass?

Jeg vil si at den er småsær, underfundig og merkelig. Ikke så lett å få tak i det hele. Gikk over hodet på meg, dessverre.

Målet er 55 bøker

• "Vår" av Ali Smith