23-salen

Cappelen 1991 Heftet

En avdeling med tjuve pasienter ved Lier psykiatriske sykehus danner rammen rundt denne romanen. Andreas Wiegert begynner å arbeide på sykehuset som 18-åring, og han ønsker først å bli pleier ved sykehuset. Etterhvert ser han hvor ille systemet behandler pasientene, og intensjonene hans om å bli pleier blir svakere og svakere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788202130022

EAN 9788202130022

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Buskerud

En tankevekkende og god bok!
Den har liggi lenge ulest hos meg for jeg var redd den ville være veldig depresiv. Den var derimot til tider morsom til tross for sitt alvorlige tema! :)

Andreas vokser opp med magiske somre på hytta. Hvert år, syvende juli, hentet pappa onkel Benjamin, og så bar det til hytta i tre uker. Andreas hadde et meget godt forhold til onkelen, og sorgen var stor da han sluttet å komme. Først som tenåring skjønte Andreas at onkelen var psykiatrisk pasient.
Atten år gammel ankommer Andreas Lier sykehus, hvor onkelen holdt til da han levde. Året er 1974. Han havner som pleier på 23-salen i C blokka. Avdelingen har kun mannlige pasienter, og det blir litt av en omstilling for unge Andreas.

Boka er basert på virkelige hendelser, fra da forfatteren selv jobbet ved institusjonen.

Knallgod og grusom med en touch av humor. Anbefales sterkt!

Interresant og morsom!

Kanskje den eneste som hadde noe på 23-salen å gjøre var Ivar Bremers tøygiraff. Den som hverken følte aggresjon, glede eller smerte.

Stillhet betydde medisiner. Og stillhet utover det vanlige, betydde doser utenom det vanlige.

Her ble følelsene som rustflekker på en bil, det gjaldt å dekke over dem med blank lakk så ikke faenskapet spredte seg, ødela alt!

Den dagen det gjelder dég, den dagen du blir depressiv og går med hodet fullt av selvmordstanker, må du være klar over at behandlingsapparatet ikke stilles til disposisjon fordi det er så trist å høre at Andreas Wiegert har det vondt. Men det er forbanna vondt å høre at plassen din på jobben står tom, og at du går og hever sykepenger! Legenes jobb er ikke primært å få deg til å gjenvinne troen på livet. De skal bare få deg opp av blautmyra fordi svartsynet ditt gjør deg til en belastning for fellesskapet. Florence Nightingale er død hun, forstår du, Andreas.

Men alt har sitt motstykke. Sannheten ligger et sted mellom kontrastene.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Dette er romaner jeg stadig vender tilbake til. Skatter. Jeg er ikke så begeistret for lykkelige slutter - det skal helst gå riktig åt helvete på mest forsmedelige vis.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Når en bok er lest kan den kun oppfylle et krav. Kriteriene er som følger:

X En bok på mer enn 500 sider
X En romantisk klassikker
X En bok som det har blitt laget film av
X En bok som ble publisert i år
X En bok med et nummer i tittelen
X En bok skrevet av noen under 30
X En bok med ikke-menneskelige karakterer
X En morsom bok
X En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
X Et mysterium eller en thriller
X En bok hvor tittelen kun er ett ord

X En novellesamling
X En bok hvor handlingen foregår i et annet land
X En bok som ikke er fiksjon

X En populær forfatters første bok
X En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
X En bok en venn har anbefalt deg
X En bok som har vunnet en pris
X En bok basert på en sann historie
X En bok fra bunnen av leselista di
X En bok moren din elsker
X En bok som skremmer deg
X En bok som er over 100 år gammel
X En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
X En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
X En memoir
X En bok som du fullfører på en dag
X En bok med antonymer i tittelen
X En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
X En bok som ble utgitt året du ble født
X En bok som har fått dårlig omtale
X En trilogi
X En bok fra barndommen din
X En bok med et trekantdrama
X En bok satt til fremtiden
X En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
X En bok med en farge i tittelen
X En bok som fikk deg til å gråte
X En bok med magi
X En "graphic novel" (Litt usikker på hvordan dette oversettes til norsk, men betydningen er i alle fall et lengre tegneserieverk. Et Donald-blad blir her for kort, mens en pocket er litt mer i riktig gate.)
X En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
X En bok du eier, men aldri har lest
X En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
X En bok med et annet originalspråk
X En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
X Et skuespill
X En bannlyst bok
X En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
X En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Sarons ham - roman" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Galgenfrist" av Ingvar Ambjørnsen