Hør vinden synge ; Flipperspill, 1973

av (forfatter) og Yngve Johan Larsen (oversetter).

Pax 2015 Innbundet

Murakamis to første kortromaner endelig på norsk!
Med nyskrevet forord av Haruki Murakami.
Haruki Murakamis to første romaner fra 1979 og 1980 er nå endelig tilgjengelig på norsk for første gang, samlet i ett bind. Allerede i debutbøkene tar Murakami opp mange av de temaene han er blitt så kjent for - ensomhet, oppvekst og studentliv, men også jazz, amerikansk litteratur, matlaging og ung kjærlighet.
Historien om hvordan Haruki Murakami ble forfatter er allerede en klassiker i seg selv. Under en baseballkamp i april 1978, akkurat idet ballen smalt inn i balltreet til den amerikanske spilleren Dave Hilton og kampen snudde for hjemmelaget, tenkte Murakami brått: «Ja, jeg kan kanskje skrive en roman». Etter kampen dro han og kjøpte han seg penn og papir, og skrev deretter debutboka Hør vinden synge på seks måneder. Romanen vant det litterære magasinet Gunzos litteraturpris, og ble nominert til både den store Akutagawa-prisen og Noma-prisen. Året etter kom Flipperspill, 1973. Dette ble begynnelsen på den karrieren som har gjort Murakami til Japans mest kjente forfatter og en tilbakevendende toppkandidat til Nobelprisen i litteratur.
Bøkene har ikke tidligere vært tilgjengelig i noen autorisert oversettelse, heller ikke på engelsk.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Tokyo

Haruki Murakami skriver godt, som alltid. Dessverre virker det ikke som om han har noe særlig å skrive om i disse to små romanene.

Tre sterke glitrende stjerner. Vil egentlig gi 6 fordi jeg er så ukritisk glad i Murakami.. Men dette er nok blandt hans svakeste. Likevel har jeg storkost meg med disse to små fortellingene.

Ikkje Murakamis beste, men for Murakamifans som meg er den verdt å lese då den er underholdende og samtidig gir ett innblikk i hans første tid som forfattar - det er artig å sjå utviklinga hans som forfattar. Allerede her finnes flere av tingene som går igjen i senere verk : brønner, jazz, katter, damer, svært sære damer.... Med mer. I tillegg er forordet i seg selv verdt hele boka. Her får en høre litt om hvordan han fant ut at han skulle skrive bok..
Språket er bra, lett og flytende. Det som gjer at boka ikkje er "knallbra" er at handlinga blir for flat, det skjer ikkje nok.

Dette er forresten del 1 & 2 av serien The Rat. Dei neste bøkene er A Wild Sheep Chase, og Dans Dans Dans. Begge dei to siste her er nokre perler som bør lesast!! Bøkene kan leses uavhengig av kvarandre, men eg vil anbefale at ein leser A wild Sheep Chase før ein leser Dans Dans Dans, berre fordi det gjer at d oppdagar diverse sammenhenger du elles går glipp av

Dette er de to første romanene han skrev som ung mann. Det gjorde meg nysgjerrig. Allerede i disse bøkene er han inn i dette doble universet som jeg opplevde første gang i Trekkoppfuglen. Man merker at dette er Murakami, men kanskje i en "light" utgave. Jeg gir denne boka 4 stjerner fordi det meste han har skrevet senere er så mye bedre.

Jenta var så absolutt ingen skjønnhet. Men å si noe sånt yter henne ikke rettferdighet. Det er bedre å si at hun ikke var så vakker som hun fortjente å være.

Den første pitcheren for Hiroshima var Sotokoba, tror jeg. Yasuda var den første for Yakult. Da Sotokoba kastet den første ballen i den første inningen, traff Hilton klokkerent. Ballen fløy mot venstre og Hilton løp til andre base. Det skarpe smellet da balltreet traff ballen, runget gjennom Jingu Stadion, etterfulgt av spredt applaus. Det var i det øyeblikket tanken slo meg, uten at det lå noe resonnement eller spesiell grunn bak: Ja, jeg kan kanskje skrive en roman.

Dette er en roman om flipperspill.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Bøker jeg ville lese i 2016 som aldri blir lest fordi lista over 2016-bøker ble så altfor lang (og samtidig utilstrekkelig). Så dette er "leftovers" pluss diverse som nok dukker opp meir eller mindre spontant. Foruten desse reste-bøkene har eg planer om å
1) lese fleire klassikare
2) utforske meir japansk litteratur - rett og slett fordi eg falt pladask for Haruki Murakami
3) utvide sjangrene eg les, F. Eks vil eg forsøke meg på litt fantasy (fordi den såkalla "urbane fantasy-en" i Neil Gaimans Neverwhere gav meirsmak. Også innen Sci-fi, gjerne med humor og satire, som i Hitchhikers guide to the Galaxy, vil eg lese meir

• "Yrke forfatter" av Haruki Murakami
  • "The strange library" av Haruki Murakami
  • "I misosuppen" av Ryu Murakami
  • "Første person entall - noveller" av Haruki Murakami
  • "Menn uten kvinner" av Haruki Murakami
  • "Killing commendatore - a novel" av Haruki Murakami
  • "Å forlate en katt - hva jeg snakker om når jeg snakker om far" av Haruki Murakami
  • "Drapet på kommandanten - Bok 2" av Haruki Murakami
  • "Drapet på kommandanten - Bok 1" av Haruki Murakami