Din, Margot

av (forfatter) og Mikael Holmberg (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Din, Margot er en sterk og underholdende roman som tegner et fascinerende portrett av Øst-Tyskland. Den er en gavepakke for alle som ønsker å la seg rive med av en episk historie med sterke karakterer, og den henvender seg like mye til de som ønsker å lære noe om en historisk tid, som til de som først og fremst vil bli underholdt og berørt.

Med barnets begrensede perspektiv har Vilja en fin oppvekst i Øst-berlin på åttitallet, der faren hennes er korrespondent for en finsk avis.. Men familien flytter tilbake til Finland, og foreldrene går fra hverandre uten at hun skjønner hvorfor. Mellom foreldrene fins bare taus fiendtlighet tilbake.
I 2011, etter farens død, finner Vilja en bunke med brev som viser at han hadde en lidenskapelig kjærlighetsaffære med en kvinne ved navn Margot, den gangen de bodde i Øst-Berlin. Vilja bestemmer seg for å reise til Berlin og spore opp kvinnen.
Romanen gir et nyansert og interessant bilde av åttitallet i Øst-Tyskland, i tillegg til å være en spennende og medrivende fortelling om kjærlighet og svik, løgn og sannhet.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Berlin Finland

Jeg leste om romanen Din, Margot i et nyhetsbrev jeg fikk fra Bokklubben. Jeg fikk biblioteket til å kjøpe den inn, og nå er den lest. Det ble en veldig god leseopplevelse Om forfatteren:

«Meri Valkama er debutant. Med Din, Margot vant hun prisen for årets beste debut i Finland i 2021. Din, Margot lå lenge på finske bestselgerlister og mottok en rekke begeistrede anmeldelser. Den kommer ut på et titalls språk.»

Jeg overlater til forlaget til å presentere handlingen i romanen. Den er handlingsmettet og spennende, viktig at jeg ikke ødelegger spenningen for leserne. Det skjer ting innimellom som jeg blir helt satt ut av å lese. En episode er en julefeiring, på slutten av boken. Menneskene og forholdet mellom dem, stedene, vær og natur; så klare bilder som gjorde det lett for meg å leve meg inn i handlingen. Jeg merket også hvordan jeg endret syn på menneskene underveis. Denne romanen kommer jeg til å huske.

• "Den reisende - roman" av Ulrich Alexander Boschwitz
  • "En vakker dag - roman" av Soudabeh Alishahi