Oostende 1936

sommeren før mørket falt

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

I denne internasjonale bestselgeren skriver Volker Weidermann innsiktsfullt og engasjerende om europeiske eksilforfattere og intellektuelle, blant dem Stefan Zweig og Joseph Roth, som samlet seg i en belgisk badeby før 2. verdenskrig. Hitler hadde forbudt bøkene deres, men her kunne de nyte sommeren, livet og vennskapene før mørket senket seg over Europa.

ISBN13 9788202624682

EAN 9788202624682

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Belgia

Omtalt person Stefan Zweig Joseph Roth Irmgard Keun

Jeg har innsett at jeg ikke kan skrive en fullverdig omtale av denne, så jeg valgte å la være. Men noen ord klarer jeg ikke å la være å slippe løs.

"Historske romaner" eller kombinasjonen av sakprosa og romaner.....det avskyr jeg. Til og med Edvard Munch boka av Bjørnstad (som et eksempel) klarer jeg ikke å forholde meg til.
Men jeg tok feil i min forut-bedømmelse av "Oostende 1936".

Det er ikke noe slikt her! Det er ikke "synsing" eller romantisering, det er en utmerket beskrivelse av Stefan Zweig og Jospeph Roth i 1936. For oss som har lest alt som finnes av de 2, vet vi at dette ikke er noen innbildning. Mange kildehenvisninger.

Dette er den beste boka jeg har lest, av de som kom ut i 2019. Veldig overraskende.
Veldig rørende. Og Joseph Roth.....som var et geni, i sin skriving "(Radetzkymarsjen" er en av de fineste romanen jeg har lest)......levde på andres nåde, spiste ingenting, han måtte bli overtalt av Stefan Zweig, mange ganger, for å bli med på lunch, 1 gang om dagen. Verden var død for Roth.

En gledig utgivelse.

Siden skriver Zweig ned hele drømmen, i en tekst som får tittelen Das Buch als Eingang zur Welt (Boken som inngang til verden): "Og jeg forsto at evnen til eller nådegaven av å kunne tenke store, frie tanker som knytter an til mangt, at denne herlige og eneste riktige måten å se verden på, liksom fra mange flater, kun er den forunt som utover egne erfaringer en gang har tatt til seg erfaringer av det slaget som finnes i bøker, som skriver seg fra mange land, mennesker og tider, og jeg var rystet ved tanken på hvor trang verden må fortone seg for den som ikke leser. [...] "

• "Jøder på vandring - essay" av Joseph Roth
  • "Faste rammer - roman" av Halvard Hølleland
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Språkets syvende funksjon" av Laurent Binet
  • "Hva skjer i Nord-Norge?" av Morten Andreas Strøksnes