Oostende 1936

sommeren før mørket falt

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202624682

EAN 9788202624682

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Belgia

Omtalt person Stefan Zweig Joseph Roth Irmgard Keun

Forfattere i en krisetid like før katastrofen
Wow! En så godt som perfekt bok om forfattere på randen av katastrofen. En gruppe tyskspråklige forfattere møtes sommeren 1936 i den belgiske badebyen Oostende, ikke så mye for å bade, men for å skrive og diskutere. Bøkene deres er allerede forbudt i Hitler-Tyskland. Weidermann tar særlig for seg de to mest kjente forfatterne: Joseph Roth og Stefan Zweig, begge jødiske skribenter fra det tidligere Østerrike-Ungarn. De to har et svært tett forhold som går fram av brevvekslingen mellom dem. De samarbeider og krangler, men Roth er avhengig av Zweig for praktisk og økonomisk hjelp.

Forfatterne i Oostende spres for alle vinder etter sommeren 1936. Flere dør tidlig. Roth i Paris 1939, Zweig i Brasil 1942. Bøkene deres leses fortsatt.

Brevvekslingen mellom Roth og Zweig finnes samlet i Joseph Roth: a life in letters, redigert av Michael Hofmann.

Den norske oversettelsen flyter stort sett bra, men hva menes med «funksjonsbygg»? Skal det være funkis? Boka har to ulike undertitler. På tittelsiden står det «Sommeren før mørket falt.» På omslaget og bokryggen er tittelen utvidet til: «Stefan Zweig og Joseph Roth sommeren før mørket falt.» Uansett, boka er et funn for lesere av de to forfatterne.

Det er jo derfor man blir forfatter, for å skue en annen verden, ønske seg en annen verden, skissere en verden som er annerledes enn den faktisk er eller noen gang kommer til å bli.

«Hvis du vil, kan jeg i hver eneste av bøkene mine vise deg de gode passasjene som jeg kan takke en god calvados for», sa [Joseph Roth] til Soma Morgenstern. Dessverre hadde han ikke bøkene med seg akkurat da.

Siden skriver Zweig ned hele drømmen, i en tekst som får tittelen Das Buch als Eingang zur Welt (Boken som inngang til verden): "Og jeg forsto at evnen til eller nådegaven av å kunne tenke store, frie tanker som knytter an til mangt, at denne herlige og eneste riktige måten å se verden på, liksom fra mange flater, kun er den forunt som utover egne erfaringer en gang har tatt til seg erfaringer av det slaget som finnes i bøker, som skriver seg fra mange land, mennesker og tider, og jeg var rystet ved tanken på hvor trang verden må fortone seg for den som ikke leser. [...] "

De er som skapt for hverandre. To menn i fritt fall som en stakket stund kan klamre seg til hverandre. (Om Joseph Roth og Stefan Zweig 1936).

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

• "Sommerstykke" av Christa Wolf
  • "Uromomenter - noveller" av Jan Grue
  • "Seiobo der nede" av László Krasznahorkai
  • "Mor forsvinner - roman" av Truls Unholt
  • "Den store ensomme - en biografi om Ludvig Holberg" av Lars Roar Langslet
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "Silverview" av John Le Carré
  • "1989 - året som endret Europa" av Per Anders Madsen