Noe tapt og noe vunnet

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

En utrolig historie om overlevelse, fanatisme og verdien av kunnskap

Tara er sytten år gammel første gang hun setter sine ben i et klasserom. Hun vokser opp i fjellene i Idaho med foreldre som forbereder seg på dommedag: De bunkrer opp med mat, sover med fluktveske i senga og er motstandere av sykehus og leger. Som ungdom begynner Tara utdanne seg selv og klarer opptaksprøven til universitetet. Her lærer hun om verdensbegivenheter hun aldri har hørt om før, som Holocaust og om den amerikanske borgerrettsbevegelsen. Suget etter å vite mer, lære mer, forstå mer, bringer henne til Harvard og Cambridge. Først da begynner hun å spørre seg selv om hun har reist for langt. Om det fortsatt finnes en vei hjem.
Noe tapt og noe vunnet fikk fantastiske kritikker og gikk rett inn på New York Times' bestselgerliste da den kom ut. Den gripende oppvekstfortellingen fra virkeligheten har vakt enorm internasjonal interesse og var på en rekke lister over de beste bøkene fra 2018, i alt fra Time Magazine til Vogue og The Economist. Amazon utropte den til årets beste bok i 2018.

ISBN13 9788205500341

EAN 9788205500341

Omtalt sted Idaho

Omtalt person Tara Westover

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dette er uten tvil en av årets sterkeste leseopplevelser hittil. Når jeg sier at dette handler om en dysfunksjonell familie så er det bare fornavnet. Dette er forfatterens egen historie hvor hun og søsknene ble forespeilet av endetiden var nær og Tara som er den som forteller historien begynte ikke på skolen før hun var 17 år. Boken anbefales på det aller sterkeste!

Hele omtalen min kan du lese her.

Dette er en sterk bok som gjorde dypt inntrykk på meg. Men det kan ikke understrekes nok. Denne historien var så gripende, så mektig og full av sorg at jeg ikke kan glemme den. Tara kjemper for å få lov til å beholde familien sin selv om hun skaper seg et annet liv en de har. Hun prøver å få foreldrene til å se henne, men de kan ikke godta at hun ikke vil leve som dem. Hun må gjøre et valg mellom alt hun har lært, det samfunnet hun har funnet utenfor farens paranoia og det livet foreldrene lever. En blir veldig engasjert i dette valget, i livet til Tara og i håpet for fremtiden hennes. Samtidig som barndommen hennes gjør et utslettelig inntrykk og en lurer på hvor mange andre barn som må leve uten å være registrert noe sted. Denne boken må du lese, den er kort og godt fantastisk.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Leser den på norsk. «Noe tapt og noe vunnet». Sterk historie, minner også meg om Glasslottet. Anbefales!

Her er min omtale av Noe tapt og noe vunnet. Linken fører til min bokblogg.

Man får en slags suverenitet av livet på et fjell, en forståelse av ensomhet og isolasjon, eller også herredømme. I det store, åpne landskapet kan du navigere uten selskap i timevis, gli over furu, buskas og stein. Det er en ro født av ren umåtelighet; den beroliger ved sin blotte størrelse, som får det rent menneskelige til å framstå som ubetydelig.

I saw myself as unbreakable, as tender as stone. At first I merely belived this, until one day it became the truth. Then I was able to tell myself, without lying, that it didn't affect me, that he didn't affect me, because nothing affected me. I didn't understand how morbidly right I was. How I had hollowed myself out. For all my obsessing over the consequences of that night, I had misunderstood the vital truth: that it not affecting me, that was its effect.

Det hadde aldri falt meg inn at min stemme kunne være like sterk som deres.

I could tolerate any form of cruelty better than kindness. Praise was a poison to me; I choked on it.

Oppveksthistorier fra virkeligheten.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Spesiell hovedperson vokst opp alene i naturen.
Hjerteskjærende oppveksthistorie.
Et mord- hvem er den skyldige?
Naturbeskrivelser og tett forhold til naturen

1. Les en bok som er nevnt i serien eller en bok med en jente på omslaget
  2. Les en bok om et mor-datter forhold eller en bok med noe kaffefarget på omslaget
  3. Les en bok en venn har anbefalt eller en bok du ikke har lest av en favorittforfatter
  4. Hør en lydbok eller les en bok skrevet før man hadde mobiltelefoner
  5. Les en bok om et komplisert familieforhold eller en bok du har høye forventninger til
  6. Les en bok om en person som går på skole eller en bok satt til Paris
  7. Les en bok om kjærlighet eller en bok som begynner på "J" hvis du er team Jess og "D" hvis du er team Dean
  8. Les en bok med humor eller en bok med noe rødt på omslaget

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Det store i det lille" av Jodi Picoult
  • "Malurtveien 10 - roman" av Maria Sand