Små branner overalt

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202594954

EAN 9788202594954

Omtalt sted Ohio

Elena Richardson er en vellykket kvinne. Gift, fire barn, nydelig hus, og alt på stell. Familien bor i Shaker Heights der det finnes regler for det meste. Det er et striglet sted med symmetri og avdempede farger.

Da kunstneren, Mia, og tenåringsdatteren, Pearl, flytter inn i familien Richardsons utleiehus, blir det fart i sakene. Mia er alt det Shaker Heights ikke er - fargerik, mystisk, og hun bryr seg ikke nevneverdig om alle mulige regler. Pearl blir fort venn med de fire Richardsonbarna, og er sammen med dem hver dag, noe Mia ikke er særlig begeistret for.

Et vennepar av familien Richardson, har prøvd å få barn i mange år, og da et barn blir funnet forlatt på trappen til byens brannstasjon, får det barnløse paret muligheten til å adoptere barnet. Da Mia får snusen i saken, tar det hele en uventet vending, og Elena Richardson bruker sine evner og kilder til å grave i Mias fortid. Hun er overbevist om at Mia skjuler en mørk hemmelighet. Det blir etterhvert en besettelse, og konsekvensene av undersøkelsene blir fatale.

Nok en knallgod bok fra Celeste Ng, som har en egen evne til å komme under huden på både karakterene og leserne. Anbefales på det sterkeste!

Denne boka var vanskelig å legge fra seg! Huset til familien Richardson brenner. Mens familien står og ser på huset som brenner ned hopper vi tilbake et år da den omstreifende kunstneren Mia og datteren Pearl flyttet inn i leieboligen til Richardson. De kommer til å påvirke hverandre på uante måter. Her blir vi kjent med en rekke mennesker i den perfekte gaten Shaker Heights, hvordan de tolker hverandre og påvirker hverandre. Forholdet mellom mødre og døtre, vennskap og søsken. Man blir glad i alle, og forstår deres tanker og følelser. At boken starter med brannen gjør at spenningen holdes gjennom hele fortellingen. Hvilke hendelser førte frem til brannen?

Spesiell hovedperson vokst opp alene i naturen.
Hjerteskjærende oppveksthistorie.
Et mord- hvem er den skyldige?
Naturbeskrivelser og tett forhold til naturen

Bøker lest i 2021.

• "Mischling" av Affinity Konar