Fabrikken

av (forfatter) og Hege Frydenlund (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

En frisk og troverdig page-turner om et aktuelt samfunnstema. Unge kvinner i pengenød bærer frem barn for de velstående. Hudson Valley, New York: Luksustilværelse med utsøkte måltider, personlig treningsopplegg, massasje og generell velvære, på et tilbaketrukket og naturskjønt sted. Godt betalt - mer penger enn du hadde drømt om. Og haken ved det? I ni måneder kan du ikke forlate stedet. Du skal produsere den perfekte babyen. For noen andre. Jane er en alenemor fra Filippinene som strever hardt for å gi sin lille datter en bedre framtid. I likhet med andre kvinner i samme situasjon, ser hun på tilbudet hun får fra Fabrikken som en vei ut av fattigdommen. Men avtalen innebærer en kostnad hun og mange av de andre kvinnene ikke forutså. En for stor kostnad, synes flere av dem.

Joanne Ramos ble født på Filippinene og flyttet med familien til USA som barn. Hun studerte ved Princeton University og jobbet i finanssektoren i mange år før hun begynte som journalist for The Economist. Ramos bor i New York med mann og tre barn. Fabrikken er hennes første roman og boken ble en amerikansk og britisk bestselger da den utkom i 2019.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241950100

EAN 9788241950100

Omtalt sted USA

En kan diskutere moral og etikk når man snakker om surrogatmødre. I denne boken er alle mødrene, utenom Reagan, fattige unge kvinner. Og alle som skal ha barna etterpå er rike. Vi har hørt på nyhetene om surrogatmødre i India og jeg tenker at denne boken nettopp setter lys på den store skjevheten i forholdet mellom surrogatmor og foreldre. Her satt på spissen med en stor “fabrikk” (på engelsk The farm – gården) hvor dette forholdet blir utnyttet. Det får en litt til å tenke på The Handmaid’s tale, selv om de unge kvinnene er her frivillig. Eller så frivillig det kan være å bli tilbudt en stor pengesum for en fattig kvinne. Men boken er godt skrevet og historien er i tillegg til å være tankevekkende også underholdende og interessant. På en måte hadde jeg ønsket meg noe litt mindre underholdende og litt mer sint. Men det er en roman, og også en bok jeg kan anbefale.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Golden Oaks er en babyfabrikk. Fattige kvinner bærer fram barn for rike kvinner. Det er en vinn - vinn situasjon. Eller?

Filippinske Jane er en av kvinnene vi møter. Ved å være surrogatmor kan hun på ett år tjene mer enn hun gjør som barnepike. Hun har en liten datter å forsørge. Datteren bor sammen med Janes kusine.

På Golden Oaks får kvinnene leve som i et spa - men de er under konstant overvåkning. De signerer kontrakter som gjør dem kun til verter og de mister sin identitet og rettigheter. De kan ikke forlate området. De er ikke lenger frie kvinner.

Fabrikken er samfunnskritisk og gjør at leseren bør reflektere over temaer som klasseskiller, forskjellsbehandling og makt. Boken har blitt sammenlignet med Atwood og den typen dystopier. Jeg er overbevist om at bokens innhold allerede eksisterer.

Ramos er ikke helt på linje med Atwood, men dette er hennes debutroman. Boken kjennes noe uforløst. Jeg savnet mer temperament, det ble (for meg) litt for koselig til et så seriøst tema.

Å lese om Jane som ikke kunne ha kontakt med sin lille datter var trist. Portrettene av kvinnene er det jeg likte best med boken. Personligheten vist i de små detaljene. Språket er rent og ukomplisert. Fabrikken er lettlest og viktig. Selv med det jeg mener "mangler", er det en god roman jeg hadde glede og nytte av å lese.

• "Syng, gravløse, syng" av Jesmyn Ward
  • "Det som reddes kan - en roman" av Jesmyn Ward