En elv en gang

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

16 år gamle Margo Crane er en fremragende skytter og en erfaren hjortejeger. Hun er viljesterk, selvstendig og uavhengig, og fryktløsheten skaper ofte problemer for henne. Hun er vokst opp ved elven i det sørlige Michigan, og elven blir den naturlige reiseruten da farens død fører henne ut på leting etter moren som forlot henne.

Kåret av Washington Post til en av de fem beste romanene i USA i 2011! En ung jentes søken etter identitet og kjærlighet: Bonnie Jo Campbell har skapt en uforglemmelig hovedperson i 16 år gamle Margo Crane. Margo har større overlevelsesevne enn de fleste. Hun er en fremragende skytter og en erfaren hjortejeger. Et naturtalent i alle ordets betydninger, med et stålfast blikk og en fryktløshet som ofte skaper problemer for henne. Hun er viljesterk, selvstendig og uavhengig. Men hun er også én ting til: en ung og vakker, sårbar jente. Margos barndomsparadis er elven der hun har vokst opp, i det sørlige Michigan. Elven blir også den naturlige reiseruten når farens dramatiske død fører Margo av gårde på leting etter moren som forlot henne. Men elven er et farlig sted for en ung jente som reiser alene, og Margo får bruk for all sin kunnskap og mentale styrke for å klare seg. Oversatt av Bodil Engen Pressen om En elv en gang: «En dramatisk og ekstatisk amerikansk odyssé. En kvinnelig Huckleberry Finn. (...) Forfatteren formidler alt Margo gjør, tenker og føler, med en gjennomborende, sanselig presisjon. En praktfull roman som vil både henrykke og provosere.» - Booklist «Det som skjer med Margo, utfolder seg som en gripende historie, gammeldags i den forstand at den fremstiller hendelser og karakterer som har fylde og utvikling. Og forfatterens trygge, glidende og selvsikre stemme fører handlingen mykt av sted (...) - en demonstrasjon av fremragende evner.» - Entertainment Weekly «Det utrolige med denne boken er hvor frisk og samtidig værbitt den virker. Med stor iver leste jeg den, og følte at dette var boken jeg hadde ventet på, samtidig som jeg, på en eller annen måte, allerede kjente den.» - Washington Post «En utmerket amerikansk parabel om konsekvensen av vårt favorittideal, frihet.» - New York Times Book Review «En historie om kampen for å overleve, og den viser seg å være uimotståelig.» - The New Yorker «En fengslende historie.» - Wall Street Journal «Det er det nære forholdet til stedet og innbyggerne som gjør Campbells historie så vinnende» - Time Out Chigago «Med denne romanen har Bonnie Jo Campbell gitt oss en besettende fortelling.» - StarTribune «I denne vakkert skrevne, hendelsesmettede romanen blir 16 år gamle Margo Crane voldtatt av onkelen og vitne til at faren blir drept, før hun drar av gårde i en elvebåt på jakt etter moren sin - og dette er bare de 50 første sidene.» - Newsweek «Boken er en voldsom og like fullt inspirerende fortelling - fullpakket av fargerike elveeksistenser og et samfunn bestående av kraft- og metallarbeidere, bønder, jegere og husmødre. (... ) Campbell har skapt en karakter med et viljesterkt pågangsmot og et hjerte som matcher.» - NPR.org Om forfatteren: Bonnie Jo Campbell (f. 1968) har tidligere gitt ut tre novellesamlinger, hvorav American Salvage (2009) ble nominert til flere priser, deriblant National Book Award. Romanen En elv en gang utkom i 2011 og er hennes første bok i norsk oversettelse. Forfatteren bor i Michigan.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907555

EAN 9788241907555

Omtalt sted Michigan

En utrolig flott og sterk oppvekstroman. Vi møter Margo, en sky, men skyteglad tenåring som på grunn av grufulle omstendigheter blir overlatt til seg selv. Hun må klare seg på det naturen gir - og hun må lære å vite hvem hun kan stole på. Hun er virkelig ute på livets elv - og hun finner sin havn.

En elv en gang av Bonnie Jo Campell- Sterk historie om ung forlatt jente
En elv en gang er debutromanen til amerikanske Bonnie Jo Campell. Hun har skrevet tre novellesamlinger tidligere. Boka dedikerer hun til alle barn som er oppfostret av ulver.

Boka handler om unge Margo, som 16 år gammel mister sin far som blir skutt.
Hun har levd sammen med sin far ved Stark-elva i Michigan siden moren forlot dem for noen år tilbake. Margo ble voldtatt av onkel Cal Murray som bor på den andre siden av elva. Det forandret alt i Margos liv, og var en årsak til at faren ble drept.

Margo har ingen steder å bo da faren blir drept. Hun vil ikke gå på skolen og streifer langs elva i båten sin hvor hun treffer forskjellige menn som blir en viktig del av hennes liv. Hennes mål er å treffe moren igjen, men moren skriver i brev at det passer dårlig. Margo venter på den dagen da det skal passe.

Margo er en dyktig skytter og har en stor overlevelsesevne og kan beskytte seg selv. Hun lever av det naturen kan gi henne, og noen ganger får hun mat av de hun treffer.

Margos evne til kjærlighet er ikke skadet, men hun gjør valg som fører til at hun ikke lenger er en som er forbundet med andre mennesker. (side 252) Likevel treffer hun menn hun blir glad i, men som også forsvinner fra henne gang på gang.

Det er en sterk historie Campell serverer oss. Historien om Margo er så annerledes enn det vi er vant til her hjemme. Kunne en 16-år gammel jente levd alene, streifet i en båt, eller bodd i en hytte i skogen uten å bli plukket opp av barnevern eller andre etater i flere år her hjemme? Sannsynligvis ikke..

Det er en brutal historie på mange måter. Brutal og samtidig naturnær og varm. Forfatteren maler pent med fine naturskildringer, til tider svært vakkert. Hun bruker et nøkternt språk når det gjelder de brutale hendelsene som overgrep og drap er.

Dette var ikke en bok jeg slukte fort. Jeg brukte en del tid på den. Den er ikke tunglest, men den var ingen pageturner heller. Kanskje fordi handlingen som smyger seg avgårde inneholder så mange sterke scener og historier.

Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Forlaget skriver at romanen ble kåret av Washington Post til en av de fem beste romanene i USA i 2011!

Bonnie Jo Campell: En elv en gang, 402 s

Vigmostad & Bjørke 2012

Mang slags kjærlighet - Publisert i Altaposten 14. juni 2012

Å skrive nytt om kjærlighet, om egoistiske foreldre og om overgrep i familien kan ikke være enkelt, men amerikanske Bonnie Jo Campell beviser med denne debutromanen at hun mestrer oppgaven.

Margo Cane er en vakker 16 år gammel jente som bor sammen med sin far ved elva. Margo elsker livet ved elva, og hun var alltid med bestefaren i elvebåten hans. Da han døde var det Margo som fikk båten, noe de andre slektningen ikke var videre begeistret for.

Et år før vi blir kjent med Margo blir hun voldtatt av en onkel. Dette ble observert av en annen slektning, som får det til å virke som om hun hadde sett et vanlig samleie. Det blir konfrontasjoner, det blir krangling og det blir skyting. Margo blir nødt til å klare seg alene, og hun tar båten og reiser oppover elva. Hun har en plan om å klare seg selv og bo i forlatte hytter langs elva. Men livet ved elva er ikke bare vakker natur, flotte fugler og stillhet. Det er også andre som er på flukt, og flere av disse blir Margo kjent med, både frivillig og ufrivillig. Mer enn en gang hadde jeg lyst til å rope at hun måtte komme seg vekk. At hun måtte dra og aldri se seg tilbake.

Selv om Margo opplever overgrep, både før og etter at hun reiser langs elva, er hun ikke noe offer. Hun kjenner behovet for hevn og hun gjennomfører hevnen, men hun tar for seg av sex og bruker mannekroppen for å hente kjærlighet, varme og trøst. Helt bevisst gjør hun dette, og det finnes ikke en tøddel sentimentalitet i det hun gjør. Bare en slags erkjennelse av at dette er hennes behov og at én mann kan reparere noe en annen har ødelagt.

Romanen er fylt med vakre naturbeskrivelser, og teksten hyller det enkle livet, uten at valgene hennes blir romantisert. Margo fryser, hun sulter og hun stinker. Men hun er fri, hun bestemmer selv over hverdagen sin og det er ikke mye hun trenger.

Slutten er direkte vakker, og dette er en bok jeg vil huske lenge.

Washington Post kåret En elv en gang til en av de fem beste romanene i USA i 2011.

Forfatteren fant en spennende hovedperson med trang til frihet. Det skjer selvfølgelig noe som får dramatiske konsekvenser for handlingen, men alt foregår på et relativt lite geografisk område i Michigan, USA. Man kan selvfølgelig diskutere Amerikas våpenlover i forbindelse med denne boka, men vi følger dette sårbare barnet fram til voksen alder, 18-19 år. Denne boka bør være midt i blinken for alle som har en drøm om å leve i villmarka, eller litt på avstand fra andre mennesker. Men det er å håpe at man ikke behøver å drepe for å få det til.

En fantastisk fortelling om at man ikke trenger å gjøre seg selv til et offer selv om livet farer hardt med en. Sterkt og autentisk skildring av hvordan det kan være, og er, å leve i amerikas "hill billy land."

"Det er noe eget med den mannen," sa Smoke etter at Johnny var gått. Smoke var ennå rød i kinnene. "Hvis han kunne pakket det inn og solgt det, ville han blitt rik.".

Spesiell hovedperson vokst opp alene i naturen.
Hjerteskjærende oppveksthistorie.
Et mord- hvem er den skyldige?
Naturbeskrivelser og tett forhold til naturen

Veldig mange bøker har ordet "elv" i selve tittelen, andre har elvens navn. Jeg har prøvd å samle de, etter min mening, gode bøkene jeg har lest, eller ønsker meg, som relateres til elver. Dette er bøker hvor elven på en eller annen måte står sentralt. Håper lista kan inspirere andre til å sette seg ned å lese bøkene ved elven.

Bøker jeg har lest eller hørt i 2013

• "Tangodanseren" av Arturo Pérez-Reverte