Eleanor Oliphant is completely fine

HarperCollins 2017 Heftet

'Funny, touching and unpredictable' Jojo Moyes Eleanor Oliphant has learned how to survive - but not how to live Eleanor Oliphant leads a simple life. She wears the same clothes to work every day, eats the same meal deal for lunch every day and buys the same two bottles of vodka to drink every weekend. Eleanor Oliphant is happy. Nothing is missing from her carefully timetabled life. Except, sometimes, everything. One simple act of kindness is about to shatter the walls Eleanor has built around herself. Now she must learn how to navigate the world that everyone else seems to take for granted - while searching for the courage to face the dark corners she's avoided all her life. Change can be good. Change can be bad.
But surely any change is better than...fine? 'Heartwrenching and wonderful' Nina Stibbe 'Deft, compassionate and moving' Paula McLain 'I adored it. Skilled, perceptive, Eleanor's world will feel familiar to you from the very first page. An outstanding debut!' Joanna Cannon

Forlag HarperCollins

Omtalt sted Skottland

Språk Engelsk

Eleanor mener selv at hun har det helt fint, selv om kollegene ler av henne, moren skremmer henne, og det sosiale livet hennes er fraværende.
Hun bruker alltid de samme klærne på jobb. Skoene har borrelås. Lunsjen er alltid den samme, og hver helg konsumerer hun to flasker vodka.
Etterhvert får vi innblikk i hva som har skjedd med Eleanor. Det er dypt tragisk, men hun har det jo helt fint. Hun tror til og med at hun har funnet mannen i sitt liv.

Både fornøyelig, trist, og nydelig. Anbefales!

Eg blir litt skremt når det står verdenssensasjon på framsida. Det plar bety "Gå forbi". Men denne blei eg lokka til å lese. Og eg innrømmer det, eg blei glad i Eleanor Oliphant ganske fort. Forfattaren får godt fram ei kvinne som har gjort sitt aller beste for å fungere i ei verd der ingen har lært henne kodene. Ho er pedantisk og manglar mykje når det gjeld sosial kompetanse.
Etter kvart kjem vi meir under huden på henne og skjønar at det er eit mørke der som ho fortrengjer med vodka. Så dukkar IT-Raymond opp, ein gamal mann fell om på gata og Eleanor må forholde seg til så mykje som ho ikkje kan kodene til.
Det største minuset er at boka er altfor lang og at vi ligg før forfattaren i å forstå kva som skjer. Dette kunne vore unngått med å strame opp boka. Litt meir i bloggen min

Denne boka lå veldig lenge på hylla og i "skal leses"-lista før jeg faktisk leste den. Den var solgt inn via blurb osv. som en lettbeint, litt humoristisk bok. Den er alt annet enn dette. Det er en sterk bok, en bok om ei kvinne som lever mot alle odds, men som på sitt vis er redd for livet og alt det innebærer. En liten hendelse skjer som får henne til å gjøre noe uventet og plutselig begynner ballen å rulle.

Boka handler om å overleve traumer, om forskjellen på å leve og å overleve og hvor viktig det er rett og slett å være snill. Når andre begynner å vise Eleanor vennlighet innser hun at det går an å møte mennesker som bryr seg om deg, er glad i deg og faktisk interessert i å bli kjent med deg. Denne opplevelsen får store konsekvenser.

Ikke tro på alt snakket om at boka er så morsom eller at den er forsøkt solgt inn så lettbeint - dette er en oppriktig god bok. Da jeg først begynte syns jeg den var enten oversatt eller skrevet veldig gammeldags, men jeg forsto raskt at det var meninga. Fordi Eleanor er litt eksentrisk.

Akkurat dette er bokas store styrke - den går inn i hodet på en person som fra utsiden kan se latterlig eller patetisk ut, og viser med varme hvordan Eleanor tenker. Og ikke minst hvorfor. Kanskje sitter man også igjen med litt mer forståelse for dem som er litt annerledes og ikke passer helt inn i formen samfunnet har skapt?

«Du er en dyktig medarbeider, Eleanor,» sa han. «Hvor lenge har du vært her nå- åtte år? « « Ni,» sa jeg. «Ni år, og du har aldri vært syk en eneste dag. Det kaller jeg ekte engasjement, skal jeg si deg. Det er ikke enkelt å finne nå for tiden.» «Det er ikke engasjement,» sa jeg. «Jeg har ganske enkelt et robust immunforsvar og ingen å reise på ferie med.» Mange av oss har sterke og uforglemmelige leseropplevelser om Elling. Her fant jeg hans kvinnelige alter ego - på sett og vis og mange måter. Sorgmunter blir den beskrevet som. Jeg vil heller kalle den «mørkmunter.» Hennes brutale opplevelser fra barndommen blir sakte rullet opp i løpet av romanen , mens vi følger hennes noe spesielle væremåte - i beste Elling-stil . Skildret med stor varme og kjærlighet! Nydelig sommerlektyre, anbefales !

He wasn’t using a knife, but held a fork in his right hand like a child or an American.

"Kan jeg spandere noe å drikke?" brølte mannen, for å overdøve neste sang. (--)
"Nei takk," sa jeg. "Jeg vil ikke ta i mot noen drink fra deg, for da blir jeg forpliktet til å kjøpe en til deg til gjengjeld, og jeg er redd jeg rett og slett ikke er interessert i å tilbringe tiden det tar å drikke to drinker i ditt selskap."

I stared at the floor. Did I ... did I look like the kind of person who ought to be avoided in a game of bus seat selection? I could only conclude, in the face of the evidence, that I did. But why?

When the silence and the aloneness press down on me, crushing me, carving through me like ice, I need to speak aloud sometimes, if only for proof of life.

Animals, birds and insects can provide such useful insights. If I'm ever unsure as to the correct course of action, I'll think, 'What would a ferret do?'or, 'How would a salamander respond to this situation?' Invariably, I find the right answer.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

*Oppdateres stadig

Bøker som jeg syns har vært lærerike, nyttige eller trøstende å lese i en periode i livet mitt hvor alt kan virke forvirrende og frustrerende.

Bøker lest 2018

• "Small great things" av Jodi Picoult