Alle andre

av (forfatter) og Tiril Broch Aakre (oversetter).

Armada 2019 Innbundet

Connell og Marianne vokser opp i den samme irske småbyen, men der ender likheten dem imellom. De kommer fra hver sin verden, og ingen lar dem så mye som et øyeblikk glemme sin plass i det lille samfunnet. Den gnistrende tiltrekningen mellom skolens kjekkeste gutt og den smarte, rike, venneløse jenta er og forblir deres hemmelighet. Og da de møtes igjen på universitetet i Dublin er rollene byttet om, men tiltrekningen mellom dem like komplisert og elektrisk.
Alle andre er en kjærlighetsroman, en fortelling om hvordan et menneske kan forandre livet til den andre. Den viser oss hvor vanskelig det er forandre den vi dypest sett er. Hvordan stolthet og usikkerhet gir grobunn for misforståelser som aldri kan rettes opp. Med hjerteskjærende ømhet avslører den forholdet mellom sex og makt, mellom ønsket om å såre og bli såret, ønsket om å elske og bli elsket.
Vinner av Costa-prisen 2018

Forlag Armada

Omtalt sted Irland

Sally Rooney blir av noen betegnet som "Salinger for Snapchat-generasjonen" og kanskje det ligger noe i det? Normal people handler om vennskap og om kjærlighet, og ikke minst forskjellene mellom det vi sier og det vi faktisk gjør. Den handler også om hvordan vi blir påvirket av omgivelsene til å ta avgjørelser som nødvendigvis ikke gjør oss så lykkelige. Boken anbefales på det aller sterkeste!

Hele omtalen kan leses her.

• "Munich" av Robert Harris
  • "Kjære Evan Hansen - en roman" av Val Emmich