Nora eller Brenn Oslo brenn

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Aschehoug 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788203375170

EAN 9788203375170

De to kvinnesykdommene endometriose og instagram! Her beskrives smerte og sjalusi med beksvart humor. Et drama mellom svenske Johanna, den danske kjæresten Emil og den norske eksen Nora. Johanna er helt opphengt i den "perfekte" Nora, og plager både seg selv og Emil med bildene av henne på instagram. Det var fascinerende og frustrerende å lese denne boken! Likte godt innslagene av svensk og dansk, og referanser til andre bøker. Gleder meg til å diskutere den i bokklubben.

Jeg gledet meg til å lese en bok om altoppslukende sjalusi, som spiser en innvendig. Jeg gledet meg til å lese om hvor avhengighetsskapende det er å stalke en man beundrer eller misunner. Og det var gjenkjennbart å lese om hvor tilfredsstillende det kan føles når en som gjør deg grønn av sjalusi og misunnelse poster noe på sosiale medier. Den følelsen man kan få, når nysgjerrigheten blir tilfredsstilt. Det at du får servert et bilde, som gjør at du føler deg delaktig i en annens liv.

Men likevel så skuffet boken... mye var gjenkjennbart, men jeg trodde forrfatteren skulle grave enda dypere i stalkingen. Gå dypere inn i de mørke følelsene man sitter igjen med når det kommer til slik avhengighetsskapende stalking.
Kanskje jeg ble språkforrvirret. Vet ikke om jeg likte eller ikke likte det at man stadig blandet norsk, svensk og dansk.

Menstruasjonssmertene var bølger som slo mot et skjær. Umedgjørlige, umulige å stoppe. Med jevne mellomrom holdt jeg på å drukne. Jeg visste ikke om jeg var bølgene, eller skjæret, eller bare en tørr grein som ble skylt i brenningene, men uansett var det ingen som grep inn. Ingen fikk bølgene til å slutte å slå, ingen la greinen under en furu og lot den hvile der. Det bare fortsatte; et evighetstegn, et liggende åttetall.

Bøker der du kan kjenne deg igjen! Utfordringer med å være i etablerings-fasen, finne seg selv, hvordan man framstår på sosiale medier, henvisninger til youtube, instagram, musikk, osv. Kan selvfølgelig leses av yngre og elsre, men treffer kanskje ekstra godt de som kan kjenne seg igjen og tenke "akkurat sånn er det!"

Lest i 2019

Har ikke muligheten til å lese så mye lenger, men får se hvor mange bøker jeg klarer å få lest i år.

• "Det er løgn! - oppdag sannheten om hvem du er, og bli den du er ment å være" av Rachel Hollis
  • "Døtre - roman" av Eva Aagaard
  • "Brev til psykologen" av Tirill Brenden Sæther