Voksne mennesker

Forlaget Oktober 2019 Innbundet

«Jeg holder om meg selv, huden er liksom vissen og tørr, kroppen er ingenting og ingen vil noe med meg lenger, som om jeg har sluttet å finnes. Jeg har aldri hatt med meg noen hit til hytta, det har aldri vart lenge nok til det. Marthe har sittet her med kjærester siden hun var femten og alltid fått det største soverommet, alltid trege, tafatte gutter som mamma og jeg har himlet med øynene av, før hun endelig ble sammen med Kristoffer og fikk Olea på kjøpet. Og jeg, hva har jeg.»

Ida er arkitekt, barnløs og i sin beste alder, men i det siste har varsellampene begynt å blinke. For sikkerhets skyld har hun undersøkt mulighetene for å få fryst ned egg til senere bruk, i tilfelle hun skulle treffe den rette. Nå er det sommer, og Ida tar bussen sørover til barndommens ferieparadis, hvor moren skal feire 65-årsdag med sin lille familie. På hytta venter lillesøster Marthe med samboer og bonusbarn. Alt skulle ligge til rette for noen fine feriedager, hadde det bare ikke vært for Marthes strålende nyheter.

«Voksne mennesker» er en roman om tynnslitte familiebånd, sjalusi og selvhevdelse,
og om skammen over en uelsket tilværelse.

Forlag Forlaget Oktober

Absolutt ei bok verdt å lesa, sjølv om eg vart litt skuffa etter brakdebuten med novellesamlinga "Kan jeg bli med deg hjem". Novellesamlinga er eminent, både språkleg og innhaldsmessig orginial. Her synest eg at eg har lest noko liknande før, søstersjalusi og barnelengsel.Men dette er ikkje dårleg, så mulig eg er litt urettferdig og hadde for høge forventningar.

Jeg håper han skal si at han vil treffes igjen, jeg håper det selv om jeg kanskje har kjedet vettet av meg, men så sier han bare at dette var hyggelig, du får ha det bra, så snakkes vi kanskje, og jeg løfter armene halvveis i et slags forsøk på en klem, men han tar et skritt unna og armene mine synker, og så sier jeg også ha det bra * og vi snakkes*, og jeg løfter hånden dumt til en slags hilsen i stedet, går til bussen med de dumme armene mine hengende langs siden, sitte alene på bussen med de dumme armene, med alle menneskene rundt, låser meg inn i leiligheten med de dumme, ubrukelige hendene mine

Men. Du vet. Man burde få barn når man er tretti, men det passer ikke for alle. Og så har man plutselig ventet litt for lenge. Det er jo jättejättetrakigt, men det er jo sånn som hender av og til

Ved nyttår satte jeg meg et lesemål for 2019, for å sikre litt variasjon i lesingen:
- En bok fra de ulike verdensdeler
- To romaner skrevet før min fødsel
- To nobelprisvinnere
- To prisvinnende romaner (unntatt Nobelpris)
- To 2019-romaner
- En diktsamling

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Les pakningsvedlegget nøye - ta vare på pakningsvedlegget. Du kan få behov for å lese det igjen" av Karen Havelin
  • "Velkommen til dyrehagen - roman" av Silje Bekeng-Flemmen
  • "Ut av det blå - roman" av Kristin Valla