Faen, faen, faen

Flamme 2023 Innbundet

Forlag Flamme

Utgivelsesår 2023

Serie (509)

Jeg leser alltid Strømsborgs bøker sakte. Jeg liker rytmen i språket og alle gjentakelsene, men mest av alt liker jeg sinnet, spesielt i denne boka. Den handler om Britt, som alltid har gjort alt riktig, tatt ansvar, holdt ut. Men nå er det faen meg nok..

Dette er en slik bok jeg ikke klarer å gi terningkast. Hvordan bedømmer jeg en bok som er gnistrende godt skrevet, men som samtidig suger livsgnisten ut av meg?

Jeg har bare levd i 43 år, jeg har ikke reist så mye, jeg har blitt der jeg er, vært på plassen min i verden, jeg har vært datter og kone og mamma, jeg har vaska opp og laga middag og kommet i tide på jobben, selv om den føles meningsløs, jeg har forsøkt å følge banen min og ikke gå i veien for noen, og så har jeg allikevel kræsja. Jeg skulle bare ønske jeg visste hva jeg kræsja i.

Jeg ba ikke om å bli født.
Jeg ba ikke om å bli voksen.
Jeg ba ikke om noe av dette.
Og nå er jeg her. I en kropp som forfaller, i en verden som brenner opp, i en hverdag som går på repeat, i et ekteskap som jeg er usikker på om noen gang egentlig var godt, i et morskap jeg hadde sånne forhåpninger til (...)

Alle rundt meg ser at jeg er sint. De som kjenner meg, ser det, og de som ikke kjenner meg, ser dett også. Men ingen har noensinne spurt meg hvorfor jeg er det.

Å være kvinne er å tie i forsamling og å stønne i senga

Da var jeg blitt stor nok til å skjønne at man ikke alltid skal etterligne hva folk gjør, noen ganger skal man gjøre det stikk motsatte. Ingen forteller deg hva som er hva, riktignok, det må du finne ut av selv.

Lista viser de siste bøkene i spalta «Klok på bok» i ukeavisa «Dag og tid». Ansvarlig «Medikus Libri» sier dette i utgaven for 26. januar: «For boklækjaren er livet enkelt, eg er her for å få folk til å lese bøker. Gode bøker. Gjerne bøker du ikkje ville lese, om det ikkje var for Klok på bok.»

Nå har antallet bøker lest dalt siden 2018. I år er det på tide å lese mer. Det man vil får man til!

• "Til troende - roman" av Ulla Svalheim
  • "Dette norske livet - roman" av Nils-Øivind Haagensen
  • "De som venter - roman" av Ingrid Melfald Hafredal
  • "Slemme jenter - noveller" av Monica Goksøyr
  • "Diskomus på venteværelset - roman" av Kamilla Danielsen
  • "Kart over ensomheten - om vår ustoppelige trang til fellesskap og hva som driver oss fra hverandre" av Hilde Østby
  • "Grunnleggende plantediversitet - roman" av Kathleen Rani Hagen
  • "Sangria i parken" av Nils-Øivind Haagensen