Effekten av måneskinn på nyfallen snø

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

Margot er i slutten av trettiårene. På skolen der hun jobber som lærer, havner hun på kant med den nye, resultatorienterte rektoren. Når mannen forlater henne til fordel for en yngre kvinne, må hun flytte fra Vindern til Groruddalen i Oslo. Her møter hun en ny verden med uteliggere, Sv-ere som samler inn penger til flyktninger og Vera en eldre kvinne med en hemmelighet. "Det er noe nesbøsk over Braathens sensitivitet for lokale dialekter og brutale skildringer av urbant landskap. Det hviler også en krim-aktig uro over noen av skikkelsene, særlig hovedpersonens bitre, rullatorbrukende nabo. Samtidig minner det nådelose blikket pa mellommenneskelige relasjoner og på politisk tomprat om Nina Lykke" Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv Tove Braathen (f. 1952) er lektor og underviser ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. Hun har to voksne barn og bor på Grorud i Oslo med ektemannen. Hun debuterte i 2017 med romanen Alle disse dagene.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241917554

EAN 9788241917554

Du tar en prat med elevene. Lytter. Legger deg flat. Du er her for dem, ikke de for deg. Skjønner? sier rektor. Også får du kollegaveiledning i tysktimene de neste tre ukene. Kollegaveileding? sier Margot, oppriktig forbause. Ja, Maren blir med deg inn i tysktimene og observerer og veileder deg etter timene. Griper fatt i det som ikke funker, ser de svake sidene ved undervisningen din, gir deg råd og tips om forbedringer. Rapporten blir vurdert i ledelsen, så tar vi en ny samtale i november. Maren? Som kom rett fra universitet i august? Som har hatt to måneders undervisningspraksis? sier Margot. Nettopp. Sier rektor

• "Fierce kingdom" av Gin Phillips
  • "Og slik er det også med deres barn - roman" av Nicolas Mathieu